Teenagere hører meget for at være kontrære. Og de hører sjældent gode ting. Men for små to uger siden søsatte Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden i samarbejde med & Co. filmen ”Så Længe I Siger Nej, Er Der Håb”, og det har været en bragende succes både hos teenagere og forældre.

Filmen er en del af initiativet Røgfri Fremtid, som blev lanceret tidligere på året, ogog i skrivende stund har den nye film været vist mere end 1,5 millioner gange, men det virkelig imponerende er interaktionen med budskabet.

Over 11.000 gange er videoen blevet delt, kommenteret og liket på de forskellige platforme.

– Man siger jo, at den her målgruppe, teenagerne, er de mest umulige at få fat i, men kampagnen viser heldigvis, at man aldrig går galt i byen med en god indsigt. Heller ikke hos teenagerne, siger Morten Fabricius, kontaktchef hos & Co. 

En sjælden ros

Filmen er skabt til både at ramme teenagerne direkte og gennem deres forældre. Derfor er den lagt på Facebook i to versioner. Én som forældre bruger mod deres børn og én, som børnene bruger mod deres forældre.

Art director Rune Petersen og tekstforfatter Johan Køhler, det kreative team bag Røgfri Fremtid, fortæller om indsigten bag filmen.

Indsigten er, at teenagegenerationen sjældent hører gode ting. De bliver kaldt snotforvirrede egocentrikere, sløve, asociale og overfladiske nej-hatte. Men måske er teenagere i dag bare et naturligt produkt af alt det, de er blevet udsat for.

De får høje ambitioner med hjemmefra og får ingen grænser sat i udsigt for, hvad de kan bedrive det til. De er vokset op med smartphones og har verden lige på deres fingerspidser.

Alle bøger, der nogensinde er skrevet, er i deres bibliotek. Alle film og al musik står på hylden. Alle uddannelser, al viden, alle mennesker og alle steder i verden, er rykket tættere på. På godt og ondt. De får adgang til hård porno, før tidligere generationer fik adgang til en taburet og kunne nå lægebogen med nøgenbilleder øverst på reolen.

For den her generation er fravalg det vigtigste valg, de nogensinde kommer til at tage. Det vigtigste, de skal mestre, er ordet nej.

I den kontekst er tobak endnu en ting, de skal forholde sig til og forhåbentlig fravælge.

Røgfri Fremtid

Kræftens Bekæmpelse uddyber:

– De unge siger allerede nej til ressourcespild, benzinslugende biler og bjerge af kød på bordet hver eneste dag. De skal sige nej til mange af de ting, vi sagde ja til. Blandt meget andet tobak, fortæller projektchef Niels Them Kjær fra Kræftens Bekæmpelse.  

– Faktisk ønsker 9 ud af 10 unge allerede en røgfri fremtid, og lovtiltag som højere priser har stor opbakning blandt unge, så det er vores pligt at hjælpe dem med at sige nej til tobak. Vi er fortrøstningsfulde, for hvis der er én ting, som ikke har ændret sig i mange generationer, så er det, at når man er ung, er man i sit livs bedste nej-form.

Han bliver suppleret af programchef Mette Meldgaard fra TrygFonden.

– Der er blevet skældt ud på ungdommen i årevis, men det har aldrig været de unge, der var noget galt med. Måske det er forældre- og bedsteforældregeneration, som skal være de første, der har format og indsigt til at rose de unge for at gå deres egne veje og ikke gentage de gamles fejl. 

Credits:

Bureau: & Co. / NoA

Instruktør: Mats Stenberg

Production: Andy (& Co. Productions)

Kreativ Direktør: Robert Cerkez

Art Director: Rune Petersen

Tekstforfatter: Johan Køhler

Social Media Planner: Nynne Sille Hansen

Kontaktchef: Morten Fabricius