Telenor er også i 2018 sammen med Sparta om at skabe verdens mest digitale maraton.

Beslutningen er baseret på et vellykket samarbejde med Sparta og SponsorPeoples effektmålingsanalyse Return on Sponsorship Investment®, som dokumenterer, at Telenor Copenhagen Marathon har sikret en positiv ROI og en forbedring af performance af sponsoratet på 66 pct. fra 2016 til 2017*.

Copenhagen Marathon tiltrak mere end 10.000 løbere og 100.000 tilskuere samt 38.000 aktive app-brugere og mere end 200.000 live-brugere digitalt. Den eksponering var tilstrækkelig samtidigt med, at partnerskabet gav Telenor mulighed for at aktivere deres brand digitalt overfor kunderne.

– Vi fik sat spot på, at vi er en data-drevet digital virksomhed, der hjælper brugerne til bedre og mere skræddersyede digitale oplevelser. Samtidig får vi gjort Telenor brandetrelevant overfor en attraktiv målgruppe, siger Lars Thomsen, kommerciel direktør i Telenor.

Telenor havde bl.a. toptunet netværket under løbet i 2017 og opstillet en ekstra 22 meter høj mobilmast til at servicere alle tilskuerne og løberne i start-og mål området, så de nemt kunne få glæde af de mange nye digitale features ved maratonet.

Derudover havde tilskuerne mulighed for at følge deres favoritløbere i real-tid og se løbstider og hastighed via app, tablet og pc.

Sparta: Et innovativt og ambitiøst partnerskab

Hos arrangørerne Sparta er det også med stor glæde, at de sammen med Telenor kan forsætte samarbejdet.

– Vi er rigtig glade for, at vi har forlænget det kommercielle partnerskab med Telenor, som skaber resultater for begge parter, siger Dorte Vibjerg, direktør i Sparta Atletik & Motion.

– Sammen har vi mulighed for at udvikle løbet og følge den treårige udviklingsstrategi, vi har lagt, og som skal løfte løbet til internationalt topniveau. Dertil er Telenor en stærk partner, der arbejder professionelt og stiller krav om udvikling af især den digitale oplevelse af løbet.

– Sammen har vi en klar målsætning om at sætte retningen for verdens mest digitale maraton, hvilket vi nu også kan videreudvikle på i 2018, slutter Dorte Vibjerg.

Samarbejdet mellem Sparta og Telenor er et godt eksempel på, hvordan partnerskaber kan skabe stor værdi på flere parametre, ”når brand og rettighed sammen arbejder seriøst, nytænkende og bruger effektmåling aktivt til at udvikle det kommercielle potentiale,” vurderer SponsorPeople. 

– Sparta og Telenor har målt på effekten og skabt et stærkt partnerskab og udviklet nye initiativer. Det viser, hvad du kan opnå med sponsormarketing, hvis du arbejder seriøst, siger Thomas Badura, direktør i SponsorPeople, der har samarbejdet med Sparta i næsten 10 år.

I 2018 er Telenor Copenhagen Marathon rykket en uge frem, så løbet skydes i gang søndag den 13. maj.
Tilmeldingen forventes at åbne den 1. oktober 2017.

Fakta om RoSI®

• Effektmålingen Return on Sponsorship Investment® er udregnet via en kvantitativ og kvalitativ analyse, som tager udgangspunkt i de materielle og immaterielle værdier omkring Telenor Copenhagen Marathon.

• Her er en række resultater fra analysen, som har været med til at sikre en stigning i Return on Sponsorship Investment® på 66 pct. fra 2016 til 2017. 

• Forbedring af fælles nyheds- og marketingmateriale på 420 pct. Omfatter nye initiativer i form af sms’er, indbydelser og invitationer til løbere og tilskuere.

• Forbedring af digital eksponering på 99 pct. Omfatter livestream-featuren via app´en, hvor 3 gange så mange seere fulgte med sammenlignet med året før.

• Forbedring af social media aktivering på 77 pct. Omfatter bl.a. Telenors aktivering af Telenor CPH Marathon på de sociale medier (Facebook + Instagram) via fx sejrfotos i målområdet.

Sponsorer og partnere

• Hovedsponsor: Telenor
• Sponsorer: Nike, BMW, Marathon Sport, High5, Erdinger Alkoholfrei.
• Partnere: Wonderful Copenhagen, Frederiksberg Kommune, København Kommune, Dansk Atletik Forbund, SponsorPeople.
• Mediepartner: Politiken