Danmarks største kommercielle tv-koncern TV 2 afvikler hvert år ”Media Talks”. Her præsenteres de kommercielle tiltag, der skal udfordre de globale konkurrenter på både pris og kvalitet.

I går var det endnu engang den kommercielle direktør Flemming Rasmussen, der gik forrest med en klædelig optimisme.

– Al indholdsudvikling og alle kommercielle produkter tænkes på tværs af platforme og kanaler og på tværs af hele forretningen. For os er det blevet en helt naturlig forudsætning, at vores digitale forretningsmodeller er på plads, og at de bygger bro til vores traditionelle forretning.

– Dette betyder helt enkelt, at vi tjener de penge, vi skal, uanset hvordan vores seere eller brugere tilgår vores indhold, og det er netop forudsætningen for, at vi fortsat kan investere massivt i dansk kvalitetsindhold, sagde Flemming Rasmussen.

Han fortsatte:

– Det stærke danske indhold er uden tvivl vores vigtigste våben i kampen om danskernes tid og penge i et marked, som er mere digitalt og mere konkurrencepræget end nogensinde.

25 procent årlig omsætningsvækst

TV 2s digitale forretningsområder er de seneste tre år vokset med 25 procent om året, og ambitionen er, at væksten skal fortsætte i samme tempo i de kommende år.

– I et marked, hvor vanerne ændres så hurtigt, betyder hastigheden i forretningsudviklingen naturligvis meget, og derfor måler vi os selv på hastigheden i vores omstilling.

– Hvis vi holder fast i en udvikling, hvor vi vokser 25 procent om året på tværs af de digitale forretningsområder, så tror vi på, at vi slår markedet, sagde Flemming Rasmussen.

Addressable TV bliver stort

TV 2 PLAY og nicheproduktet ReklameBingo, der skal booste værdien af tv-reklamerne, er to at de investeringer, TV 2 læner sig op ad.

– På TV 2 PLAY har vi netop rundet 350.000 abonnementer – eller det der svarer til mere end 700.000 brugere, sagde Flemming Rasmussen.

– Nu har vi på begge PLAY-varianter et reklameprodukt, der både er markant billigere og markant bedre kvalitet, end det, annoncørerne kan købe på de globale platforme – her smelter tv og digital for alvor sammen med det bedste fra de to verdener.

– Vi mærker allerede en stor efterspørgsel efter produktet, og vi tror på, at Addressable TV bliver meget stort i Danmark, sluttede Flemming Rasmussen.

Kontrol med reklame-seningen

Et af de andre kommercielle tiltag, der skal være med til at drive væksten i TV 2s digitale forretning, er ReklameBingo, der nærmer sig 200.000 downloads, og dermed er Danmarks største second screen-app.

– Alt tyder på, at ReklameBingo virker efter hensigten og beviseligt øger opmærksomheden på – og dermed også effekten af – annoncørernes tv-reklamer, vurderede Christian Godske, chefen for TV 2’s kommercielle produktudvikling.

– I en analyse, vi fik foretaget af ReklameBingo, ser vi et løft på 235 procent i såkaldt ”hjulpen reklameerindring”, og dem, der spiller ReklameBingo, fortæller desuden, at ReklameBingo har gjort det sjovere at se reklamer på TV 2.

TV 2 agter at videreudvikle ReklameBingo i 2018 bl.a. med en feature, hvor brugeren kan tilkendegive sin interesse for en given annoncør.

Brugeren kan desuden rate en bestemt reklame, han eller hun har set, inkl. et decideret surveymodul, hvor man som annoncør kan få en tilbagemelding fra det, der i praksis måske er Danmarks største tv-reklame-panel, sluttede Christian Godske.

Både PLAY og ReklameBingo udnytter muligheden for at høste data via permissions, og sikrer dermed præcisionen i reklame-distributionen. At man samtidig sniger sig forbi paraderne hos de forbrugere, der har adblockere, er en klar fordel for annoncørerne.

TV 2-seerne, der ser TV 2 PLAY og ReklameBingo, gør det jo frivilligt. Her har annoncørerne den fordel, der jo ikke findes i samme grad hos de globale tv-stationer, at man sikrer sig, at den kommercielle kommunikation ikke lander på uønskede sites.

Alle reklame-investeringerne bliver i TV 2-systemet, og det er jo også meningen.