I en tid, hvor bl.a. adblocking vinder frem og mange traditionelle marketingdiscipliner er under stigende pres, får stadig flere annoncører lyst til at sprede sine kommercielle budskaber ved hjælp af de ”nye” marketingdiscipliner som branded content, content marketing og native advertising.

Det mærker man også hos et af landets største mediehuse, TV 2, hvor Jacob Fischer-Nielsen, Head of Branded Content, melder, at markedet i stor stil efterspørger mediebrands, som annoncører kan udvikle og distribuere indhold sammen med.

- Derfor har vi valgt at opruste markant inden for området, hvor vi fra årsskiftet er på plads med en ny afdeling, der udelukkende fokuserer på tre produktspor inden for branded content, siger Jacob Fischer-Nielsen.

De tre spor er: AFP (Advertiser Funded Programming), Sponsoreret Indhold (Native Advertising) & Shorts (korte digitale formater i høj tv-kvalitet). Afdelingen består af både kommercielle og redaktionelle medarbejdere, herunder en nyansat journalist og en Branded Content Producer.

TV 2 har masser af erfaring med branded content. Fx har mediehuset senest samarbejdet med store virksomheder som Ford, Nordea og Santander på området.

Undgå at drukne i mængden

TV 2’s øgede fokus på branded content kommer i en tid, hvor mængden af indhold vokser eksponentielt på tværs af alle platforme.

Danskerne forlanger derfor også mere af både indholds-kvaliteten og -formidlingen, uanset om den kommer direkte fra mediehusene eller fra en kommerciel aktør.

Hvordan vil I undgå, at indholdet drukner i mængden?

- Indholdet skal have kontekst, være inddragende, informativt og fortælle en tydelig historie, siger Jacob Fischer-Nielsen, der har store ambitioner for TV 2 på Branded Content-fronten.

TV 2, der producerer masser af dansk kvalitetsindhold i huset, vil nemlig også være best in class, når det gælder branded content herhjemme.

- Vi er først og fremmest et mediehus, hvor troværdighed er en af vores største styrker. Derfor har vi også meget klare retningslinjer for udvælgelsen af partnere og for selve udformningen af det kommercielle indhold. Her handler det både om at sikre TV 2’s troværdighed, samtidig med at brandet placeres i et trygt og troværdigt redaktionelt miljø og derved opretholder en høj brand safety, fortsætter han.

Brandet i baggrunden

Oprustningen af branded content hos TV 2 falder helt i tråd med, at flere og flere brands efterhånden kan se potentialet i at lade både produkt og brand træde i baggrunden for i stedet at sætte en agenda gennem historiefortælling i samarbejde med en troværdig mediepartner.

Først derefter arbejdes der kampagnetaktisk med indholdet.

- På TV 2 tror vi på, at partnerskaber omkring branded content får afgørende betydning i de kommende år, og vores ambition er at være den mest attraktive branded content-partner blandt alle danske mediehuse, når det kommer til effekt, eksekvering og proces, slutter TV 2’s Head of Branded Content.

Fakta om TV 2 Branded Content

  • Med Branded Content brander man sig via relevant, engagerende historiefortælling. Branded Content er kommercielt kvalitetsindhold i form af levende billeder, artikler og infographics, der leveres i et redaktionelt miljø, hvor det handler om at informere eller underholde en given - og for annoncøren relevant – målgruppe, samt opbygge brandrelationer og loyalitet.
  • AFP-partnerskaber giver kommercielle brands muligheden for at blive medafsendere og samarbejdspartnere på kvalitetsindhold via produktionsstøtte.
  • Sponsoreret Indhold giver partneren mulighed for at være med til at udfolde relevante agendaer og temaer i TV 2's digitale universer.
  • Shorts formår med alternative fortælleformer at udfordre den traditionelle formidling og samtidig sikre, at det udkommer i høj tv-kvalitet på TV 2 PLAY.
  • De tre produktspor kan pakketeres og distribueres på tværs af TV 2's platforme. Der er også mulighed for, at indholdet kan bruges på partnerens egne platforme.