BLOG: Man ser ikke meget tv-reklame mere. Jeg gør i hvert fald ikke. Så som den lille fag-stræber, jeg er, gik jeg i forrige uge i gang med at se en stak danske reklameblokke - og det, jeg så, gjorde mig ærligt talt noget hængemulet.

Jeg mødte primært et tæppe af ultrahårdt nedklippede internationale bilreklamer, grafiske tilbudsspots i varierende råbevolumen, call-to-action maniske lånetilbudsfilm og en lille snip fin folkekomedie-humor her og der.

Den gennemgående oplevelse var: Hvor er ambitionerne, hvor er kreativiteten, og mest af alt - hvor er samtænkningen mellem tv og det digitale?

Annoncører har for længst opdaget, at de digitale medier fylder mere og mere i danskernes medieforbrug. Som en naturlig følge investeres mere i digitalt content end nogensinde før - med gode resultater. Det giver mening – og det kommercielle digitale indhold blomstrer. Også i Danmark.

Det er fedt. Men hvorfor er dette en undskyldning for at lave svagt dansk reklameindhold til tv?

Far er ikke sur, far er skuffet

Her på M2Film har vi efterhånden i en del år primært levet af at producere online film, kommercielle tv-serier og branded content til alskens platforme og medier, men vores forretning blev i sin tid grundlagt på de klassiske tv-reklamer. Vi laver stadig rigtig mange. Og det undrer mig at se, hvordan tv-reklamen som genre befinder sig i en form for kreativ stilstand og i en del tilfælde nærmest ikke tages seriøst.

Jeg gik lidt systematisk til værks i min lille undersøgelse, og tendensen gør sig desværre gældende for reklameblokken på alle kanalerne, om vi snakker TV 2, TV3, 4, 5 eller børnekanalerne. Der er stort set ingen spændende storytelling, ingen overraskelser, der er…

Læs hele blogindlægget her