KLUMME: Det var i Google HQ i Mountain View, at de ramte hovedet på sømmet. Under et billede af deres digitale assistent, Google Home, stod: "Hello Google, make me more money".

Det blev temaet på årets Silicon Valley Study Tour: Den særlige innovationskultur, der kendetegner virksomhederne i Silicon Valley, med den underliggende præmis, at der skal tjenes store penge. Tjener du penge, så er det lige meget, hvor mange du bruger.

Det var også budskabet hos både Facebook til de besøgende danske marketeers. Lad være med at sættte grænser for jeres marketingbudgetter, men investér så længe det giver mening fra en ROI- og vækstvinkel. Og netop den  “ud-over-stepperne” mentalitet går igen lige meget hvem, du besøger i Silicon Valley. Skalér din forretning så hurtigt som muligt og luk markedet.

Dansk Markedsføring og Marvelous var tilbage i Silicon Valley og San Francisco i uge 44 sammen med 30 videnshungrende danske CEO's, marketingchefer, brand managers og digitale eksperter.  

De var på en Silicon Valley Study Tour - et intensivt faglig ophold i det nordlige Californien, hvor deltagerne snuser til de nyeste trends og fænomener, der opdyrkes i den dynamiske tech-dal. Turen blev arrangeret første gang sidste år.

Inspirerende smagsprøver             

Ugens program favnede bevidst uhyre bredt.  Der var smagsprøver på de digitale forandringer, der allerede nu udfordrer reklamemarkedet og kommunikation – men også de vidtfavnende tech-trends, der udfordrer tankesættet og forretningen for alle i hverdagen.

Lad os tage et par eksempler:

Vi havde i år mange repræsentanter for BTB-virksomheder med på turen. De kom hjem med en særlig inspiration i bagagen, oplevede vi.

Mange nye input til, hvorledes BTB kan og skal agere i en digital verden, hvor deres markedskommunikation må lære af, hvorledes BTC virksomheder tilpasser sig de digitale spilleregler. BTB-virksomheder skal lære at kommunikere til kunderne via vedkommende content og nogle gange med en mere emotionel tilgang, frem for kun i tekniske begreber, i pixels, processorer osv.. 

Relationsbygning og purpose er også kravet til BTB virksomhederne, hvis de vil bygge kunderelationer i en digitale virkelighed.   

Et besøg i Google HQ er naturligvis et obligatorisk stopover på et Silicon Valley besøg.

Google investerer - som flere af de andre store - kraftigt i AI (Artificial Intelligence). Google’s AI har bl.a. slået verdensmesteren i GO - et gammelt kinesisk brætspil med et næsten uendeligt antal spilmuligheder, nemlig 1,74x10172

Noget der for få år siden havde været umuligt. Men som giver uendelige perspektiver ifht., hvad der i den nærmeste fremtid vil kunne løses af kunstige intelligenser.

Netop AI præsenterer også en række etiske problemstillinger, som ingen rigtig ville forholde sig til udover på overskriftsniveau. Dog er adskillige AI-projekter allerede blevet lukket ned, idet intelligenserne udviklede sig i en retning, som Google ikke kunne styre – f.eks. ved at opfinde nye sprog at kommunikere på, som er mere effektivt end engelsk, men som Googles folk ikke kunne følge med i.

Det skubber tankerne mod en dyster Terminator fremtid, hvor verden er overtaget af den kunstige intelligens Skynet.

Programmatic i fremtiden

IPG Mediabrands’ programmatic-enhed, Cadreon, supplerede fint besøget hos Google med flere perspektiver på, hvordan Googles teknologier vil udfolde sig i fremtiden, og bringe kommercielle budskaber til forbrugerne på helt nye måder.

For eksempel simultantolkning oversættelsesprogrammer, der sidder i øret via de netop lancerede Google Pixel Buds…men som også vil give en kommerciel kanal lige ind i øret på forbrugeren.

Vi så flere eksempler på, hvordan al tech ender med at være forbundent fremover, og vi kom fra Cadreon med en fornemmelse for, hvordan fremtidens Programmatic anvendelse er noget helt andet og større, end den måde vi arbejder med det nu. Men også for, hvordan tablets og laptops – som vi kender dem i dag – måske er under afvikling og hvordan fremtidens computer nok nærmere bliver et interface, du træder ind i via Virtual Reality.

Et besøg i CRM-giganten Salesforces imponerende nye hovedkvarter på The Landmark i det centrale San Francisco tog næsten pippet fra os. Her var tech-karma for alle millionerne. Vi fik alle åbnede øjnene for, hvordan BTB-virksomheder nu kan bearbejde kunde-leads – altså på Salesforces platforme.

Jetlag og visioner

Det er en kernekvalitet i vores Silicon Valley-besøg, at deltagerne skal mærke, at der er højt til loftet. Deltagerne skal helst returnere til kontoret herhjemme med et solidt jetlag - og med hovedet fyldt af ideer, visioner og fremsyn.

Det var Stanford University, stedet hvor Google, Yahoo, og Cisco oprindelig kom til verden, en garant for. Vi besøgte den berømte d.school ledet af Larry Leifer, som er stedet hvor design thinking er udtænkt. Vi mødte stor inspiration og hjælp til at kapere teknologiens brede indflydelse på alle marketingdiscipliner og al innovation i verden.

Amazon overalt

Der er lige en eftertanke mere, som opstod efter vi kom hjem. Amazon var ikke på vores besøgsliste i år. Ikke desto mindre var det en øjenåbner for de danske gæster, at høre ordet ”Amazon” i hver anden sætning - under næsten alle besøg.

Retail-kæmpens indflydelse på en total tech-drevet hverdag er så markant i hjemlandet, at selskabet påtager sig hovedrollen i selve den brede tech-fortælling om totalt ændrede arbejdsbetingelser og virkemidler.  

Det er overvældende at 66 pct. af alle produktsøgninger i USA starter på Amazon, og at 60 pct. af de amerikanske husholdninger har et Amazon Prime abonnement.

Der er ingen tvivl: Amazon planlægger at spille en hovedrolle i vores liv med deres Alexa, deres pendant til Google Home, deres streamingtjeneste og hele logistikken og kundecentricitet.

I dag er Amazon noget helt andet end den online boghandel Jeff Bezos i sin tid startede i en garage i Seattle, det er en medie-, tech-, logistik- og retailgigant, der iflg. drengene fra Cadreon i hvert fald på hjemmemarkedet USA har opbygget en social graph uden sidestykke, hvor de kan kommunikere og få data på næsten alt, hvad deres kunder laver.