Den danskfødte hotel- og rejsesøgemaskine momondo har længe været på en mission for at ”åbne verden”, og nu er en ny og opsigtsvækkende marketing-satsning i luften – The Passport Initiative - signeret bureauet UncleGrey.

Initiativet, der i første omgang lanceres i Tyrkiet, går ud på at momondo giver tyrkiske borgere mulighed for at få sponsoreret et pas.

- Udgangspunktet for kampagnen er det indlysende faktum, at man er nødt til at eje et pas, hvis man vil rejse, og ideen om at sponsorere pas til en række borgere skriver sig strategisk godt ind i momondos målsætning om at åbne verden, siger Lars Samuelsen, Chief Strategy Officer & Head of Digital hos UncleGrey.

Og nej: Et pas er langtfra en selvfølge i alle verdens lande.

En fin start

Fx har kun 40 procent af amerikanerne et pas. I Kina er det seks procent af befolkningen.

Og i Tyrkiet har kun 16 procent et pas – plus, at Tyrkiet er et af de lande i verden, hvor et pas er allerdyrest, set i forhold til borgernes indkomst.

Kampagnen blev lanceret i fredags, og der er allerede kommet over 4.000 tilmeldinger ind fra tyrkiske borgere, der drømmer om at opleve andre lande rundt om i verden. Og så har den fundet vej til CNN i Tyrkiet.

- Vi er enormt glade for og stolte over, at vores Passport Initiative er blevet så positivt modtaget i Tyrkiet. Vores mål var at lave en stærk og lokalt relevant aktivering af momondos purpose om at åbne verden ved hjælp af at rejse. Med over 4.000 tilmeldinger på tre dage, føler vi i den grad, vi er lykkedes, siger Allan Askov Christoffersen, der er Global Partnership & Activation Director hos momondo.

Handlingen er interessant

Hos UncleGrey kalder Lars Samuelsen The Passport Initiative et spændende projekt på flere måder:

- Momondo er jo en fantastisk platform at arbejde med, og projektet her, synes vi, er en ny måde at åbne verden på. Og så er det interessant, at man også på denne måde kan hjælpe mennesker, siger han.

Er det nu jeg skal sige Purpose?

- Det kan du godt, men i samme åndedrag er det jo også en reel handling i den virkelige verden. Og det er handlingen, der er det interessante her. Film og site er jo sådan set bare fortællingen udenom.

Besøg kampagnesitet her – og se filmen om projektet herunder.