Der er næppe større uenighed om, at kundedata er afgørende for, at brands og virksomheder kan skabe de digitale oplevelser, der får kunder til at strømme til – eller blive.

Men især den finansielle sektor tøver med at tilpasse sig den digitale virkelighed, selvom både forbrugere og investorer for længst har fået øjnene op for de nye, digitale virksomheder.

Sidste år blev der fx skudt 25 milliarder dollars venture capital i fintech på verdensplan. I 2010 var tallet blot ni milliarder dollar. Investeringerne går til fx mobile-only-banker og nye betalingsteknologier.

Udviklingen skitseres i ny undersøgelse fra Adobe og Econsultancy. Heri svarer kun ni pct. af de finansielle virksomheder, at de opfatter sig selv som "digital-first".

Undersøgelsen er gennemført blandt 850 marketing- og e-commerce-medarbejdere inden for den finansielle sektor (finans og forsikring) på tværs af USA, Europa og Asien.

Data, data, data

Og hvad så? Jo, udnyttelsen af kundedata er i dag helt afgørende i forhold til områder som målretning, personalisering og omnichannel-marketing, der er på alle marketingfolks læber.

Det er et nøgleord i drømmen om skabe den perfekte, skræddersyede kundeoplevelse, alle brands kæmper for at kreere.

Vigtigheden af data og analytics understreges også af, at digital-first-virksomheder er næsten dobbelt så tilbøjelige til at angive datadrevet marketing som en strategisk topprioritet i forhold til virksomheder, der ikke er digital-first (26 pct. mod 14 pct.).

Og den finansielle sektor hører altså til i den sidste kategori.

- På trods af, at de fleste virksomheder tilsyneladende forstår, hvor afgørende en rolle data spiller i moderne marketing og CX-design, er datataktik som fx at samle online og offline data langt nede på prioritetslisten i den finansielle sektor, siger Imran Afzal, marketingchef for Adobe Experience Cloud i Norden.

- At kunne forbinde online data med offline data kunne ellers skabe en vigtig fordel for etablerede virksomheder over for nye digital-only-spillere, fortsætter han.

Undersøgelsen viser desuden, at kun 11 pct. af de finansielle virksomheder har som topprioritet at kunne samle online og offline data.

Data er båndlagt

Imidlertid kæmper bankerne og andre inden for den finansielle sektor med en stram regulering af forbrugerdata.

Kun 18 pct. af virksomheder i den finansielle sektor er helt enige i, at de har adgang til og kontrol over kunde- og marketingapplikationsdata. I modsætning hertil er tallet for andre sektorer 30 pct.

Måske kan løsningen findes inden for teknologier som wearables. Der er eksempler på forsikringsvirksomheder, som omgår reguleringen ved at skabe nye måder at indsamle og bruge data til at skaffe og fastholde kunder på.

Fx bruger det britiske sundheds- og livsforsikringsselskab Vitality wearables for at få nye kunder og give dem incitament til at foretage forbedringer i deres livsstil og reducere risikoen for forsikringsudbetalinger i fremtiden.

Selvom data fra fitness-apps er personlig, bliver den delt frivilligt af brugerne og er ikke underlagt samme høje regulering som andet data fra den finansielle sektor.  

- Mange virksomheder inden for den finansielle sektor er præget af en masse ældre teknologi, der ikke spiller sammen. De er nødt til at tænke i, hvordan de kan anvende ny teknologi til at få fat i og udnytte den kundedata, de er så afhængige af, slutter Imran Afzal.