Vi har det jo godt herhjemme. Så godt, at en skål med fredagsslik til børnene er lige så selvfølgeligt, som det i mange tørkeramte lande er, at børnene må gå sultne i seng.

Derfor er UNICEF på gaden med kampagnen ”Giv dit fredagsslik”, der kører på tværs af mange kanaler i disse dage.

Pointen er, at danskere i gennemsnit bruger 48 kr. om ugen på slik. For det beløb kan man give en dags livreddende behandling med jordnøddemos til fem børn.

Formålet med kampagnen er at samle penge ind, der skal gå til at bekæmpe sult blandt børn i fem tørke- og krigshærgede lande.

- Vi har som mål at nå samtlige danskere – og gerne på innovative måder, lyder det fra Line Grove Hermansen, kommunikationsdirektør hos UNICEF Danmark, i en pressemeddelelse.

- I stedet for at få indsamlere på gaden og ud at stemme dørklokker på gammeldags vis, vil vi gå online. Det er i høj grad her, moderne fællesskaber og viljen til at løfte i flok trives, siger hun.

DSB og TDC Group på banen

Flere danske virksomheder hjælper UNICEF med at sprede budskabet. Det gælder bl.a. Bauer Media, der står bag radiostationer som NOVA og 100 FM, og influencer-bureauet SPLAY Danmark.

Derudover bakker to af Danmarks største virksomheder, DSB og TDC Group, også op. DSB giver kampagnens budskab synlighed, bl.a. på plakater på sine mange togstationer og i S-togene.

- Det, at DSB donerer synlighed til vores kampagne, har en afgørende betydning for vores mulighed for at nå bredt ud til danskerne. Vi har altid et knivskarpt blik på vores omkostninger, så vi sikrer flest mulige indsamlede midler til hjælpearbejdet, siger Line Grove Hermansen.

- Med DSB’s støtte kan vi opnå en høj grad af eksponering samtidig med, at vi lever op til vores egne skrappe krav om altid at kunne levere 75 procent af midlerne direkte videre til arbejdet for verdens udsatte børn, fortsætter hun.

TDC Group, som er Danmarks 10. største private virksomhed, donerer 48 kr. for hver af sine medarbejdere til kampen mod sult.

- Vi står i en situation, hvor mere end tre millioner børn er ramt af ekstrem sult. I TDC Group vil vi gerne hjælpe med at sikre børnenes overlevelse og være med til at give dem håb om en bedre fremtid. Derfor donerer vi, hvad der svarer til alle vores medarbejderes fredagsslik til UNICEF’s arbejde, siger Jens Aaløse, koncerndirektør i TDC Group.

Tre millioner børn i fare

Baggrunden for kampagnen er alvorlig. Lige nu er over tre millioner børn i landene Sydsudan, Somalia, DR Congo, Nigeria og Yemen i livsfare. De mangler det mest basale af alt – mad. Men det er ikke for sent at hjælpe dem:

- Sætter vi ind nu, før sommertørken for alvor får tag i landene, er det stadig muligt at afværge den værste katastrofe og redde tusindvis af liv. Det er ofte vanskeligt for sultproblematikken at trænge igennem i medierne.

- Derfor vil UNICEF Danmark skabe en ny platform, hvor vi lader vores indsamling tage udgangspunkt i et positivt koncept, som er kendt og relevant for rigtig mange børnefamilier, nemlig fredagsslik.

 Line Grove Hermansen mener, at der er tale om en lidt lettere og lidt mere poppet tilgang til et ellers dystert emne, men at endemålet er at skabe engagement og viden.

- Vi supplerer indsatsen på radio og nye medier med indslag, artikler og debatindlæg i mere traditionelle medier, siger hun.

- Vi har bl.a. haft indslag i P3 og Politiken, Go’ Aften Danmark, Se og Hør, Alt for Damerne og P4. Det giver os mulighed for dels at nå mange forskellige målgrupper og aldersgrupper, der ikke er så aktive på sociale medier. Dels at gå i dybden og formidle viden om sultkatastrofen og dens konsekvenser.

Forandring er mulig

Ud over selve indsamlingsdelen ønsker UNICEF også at fortælle danskerne, at det rent faktisk er muligt at gøre noget.

- I flere af de områder, hvor danskerne i årtier har hørt om tørke – f.eks. Etiopien og Somalia, er der faktisk positive takter. Selvom klimaet bliver mere og mere uforudsigeligt, kan vi forebygge og skabe stærkere lokalsamfund.

Første del af kampagneperioden har derfor haft til formål at formidle det budskab, hvilket er sket i samarbejde med SPLAY Danmark og influenter som Rasmus Brohave og Sara Hjort Ditlevsen.

- Rasmus og Sara kan nå en helt anden gruppe, end dem vi når via traditionelle medier. De er rollemodeller for mange unge og viser med deres engagement, hvor vigtigt det er at engagere sig i nød- og udviklingsarbejde, siger Line Grove Hermansen.

Når ud til 3,5 mio. danskere

Overskriften på UNICEF og SPLAY’s fælles projekt er ”Hjerter til Afrika”, og udover at samle penge ind, er målet at få så mange unge som muligt til at engagere sig ved at tage et foto af et hjerte – som de former med kroppen, hænderne, laver i pap eller noget helt fjerde – og lægge det op på en fælles platform.

- ”Giv dit fredagsslik”-kampagnens logo er et hjerte, der viser kombinationen af næstekærlighed og det simple indhold – fredagsslik. Dermed bliver koblingen til ”Hjerter til Afrika” let at forstå, siger Line Grove Hermansen.

Kampagnen kulminerer i morgen, og Line Grove Hermansen håber, at UNICEF vil få succes med den lidt utraditionelle indsamlingskampagne.

- En dag, hvor man bytter slikket ud med en indsats for at skabe forandring for børn – som et alternativ til en traditionel ”dør til dør”-landsindsamling.

- Med Bauer-samarbejdet kan vi nå 3,5 millioner danskere. Sammenlagt med tilstedeværelsen digitalt på sociale medier, udsendelse af SMS’er samt indhold og omtale i traditionelle medier skal det sikre, at budskabet når alle danskere, slutter hun.