Endnu en stor og betydningsfuld organisation har valgt at fortælle deres historie via sociale medier.

Denne gang er det UNICEF, der afvikler et indsamlingsshow live via YouTube og Facebook. Partner på opgaven er ikke overraskende Danmarks største mediehus for influenter på sociale medier, Splay.

Showet er starten på en stor kampagne, hvor betydelige danske influenter bruger deres store SoMe-gennemslagskraft i ugerne efter showet til at fortsætte indsamlingen. 

Målet er at samle penge ind til at støtte UNICEFs uddannelsesprogram i det østlige Asien, hvor der lige nu er syv millioner børn, der ikke kommer i skole.

– ”Bubber & Brohaves Klassekasse" er et seks timers kickoff-show sendt live fra "Under cykelslangen" ved Havnefronten på Vesterbro i København, fortæller Splay. Det er naturligvis den evigt unge Bubber og Rasmus Brohave, vi taler om.

– Hele showet er på baggrund af emnet ”skolegang blandt børn i det østlige Asien”, bygget op som en skoledag. Seerne og gæsterne skal igennem dagens skoleskema med blandt andet Idræt, Natur-Teknik og Håndarbejde på programmet.

Svært med de traditionelle medier

Den centrale lokation i København giver alle interesserede fine muligheder for at komme forbi det seks timer lange liveshow.

En række kendte danskere og influenter kommer på Havnefronten og vil i showet bidrage med anekdoter og appeller, besøg i studiet og meget mere. Målet er at skabe en begivenhed og et underholdende show om et alvorligt emne – og starte den store indsamling til fordel for UNICEFs uddannelsesprogram i lande som Cambodja, Nordkorea, Laos, Malaysia, Mongoliet m.fl.

– Vi har så mange vigtige budskaber, vi vil bredt ud med – ikke mindst til yngre målgrupper, som kan være svære at nå gennem traditionelle medier, siger Line Grove Hermansen, der er kommunikationsdirektør i UNICEF.

– Vi vil gerne tænke innovativt, bruge humor og samarbejde med stærke influenter samt teste nye måder at indsamle på, og her er samarbejdet med Splay helt uforligneligt. Forhåbentligt får mange tusinde seere en morsom, tankevækkende og lærerig oplevelse, når de to UNICEF-ambassadører åbner op for "klassekassen" den 20. august kl. 10.00.

Et stærk test på rækkevidden af influenter

Splay indgik partnerskabet med UNICEF i juni i år. Og Splays mange influenter har heldigvis taget muligheden til sig og med UNICEF-ambassadørerne Rasmus Brohave og tv-vært Bubber i spidsen, har de stablet indsamlingsshowet på benene.

De sigter på at underholde både de typiske YouTube-seere og bredere via Facebook. Alle kan naturligvis se med. 

Splay donerer 10 kr. for hver solgte billet til Guldtuben 2017 til UNICEFs uddannelsesprogram. Og så skal UNICEF præsentere "Årets Budskab" ved Guldtuben 2017 i Royal Arena 2017.

– Vi er sammen med alle influenterne rigtig glade for at kunne være med til at hjælpe. Skolegang er kernen til alt senere i livet, og det er vigtigt, at alle børn får muligheden for at lære, siger Adrian Langer, country manager i Splay Danmark.

– Det bliver yderst interessant at se, hvor langt vi kan nå sammen med UNICEF både i showet og gennem influenterne i ugerne efter, slutter Adrian Langer.