Native Advertising, dvs. annoncer der tager sig ud som almindelig content, har længe været en af de hotteste marketing discipliner i USA.

I 2015 dukkede Native Ads op i Danmark, og den udvikling vil fortsætte i 2016. Det skyldes primært følgende:

God annonceeffekt

Mediebureauet Carat har for nylig målt annonceeffekten af Native Ads i en større dansk analyse. Effekten viste sig at være særdeles høj, når det handlede om holdning, præference og købsintention.

Samme analyse viste dog, at Native Ads ligger under gennemsnittet, når det kommer til at skabe dækning i en kampagne.

Adblocking et problem

Adblocking er et stigende problem. Således havde 25 pct. af danskerne benyttet adblocking i 2015.

Dette vil være et incitament til, at flere annoncører og publishers vil søge over mod Native Ads, der rigtigt eksekveret ikke rammes af adblocking.

Content vokser

Der bliver lavet mere, billigere og bedre content i dag end tidligere. Jvf. Google bliver der i dag produceret det samme content/information på 2 dage, som alt det content, der var produceret fra start af civilisationen op til 2003.  

Et firkløver i 2016

En god overskrift skaber opmærksomhed og fortæller med få ord læseren, hvilken værdi et brand kan skabe. Således at brugeren får lyst til at læse mere.

Langt flere brands vil fremover fokusere mere på at skabe værdi i overskriften. Det fremgik fra den afholdte konference ”Native Advertising Days” i København.

Ifølge analysefirmaet Nielsen, så konsumerer hovedparten af forbrugerne content via en overskrift fremfor selve indholdet (79 pct.). Samtidig er varigheden af, hvor længe en forbruger kan koncentrere sig uden at blive distraheret, faldet markant de senere år. Således udgør denne i dag kun otte sekunder, viser en analyse fra Microsoft.

Dette er bl.a. konsekvensen af det ændrede medie-billede, hvor nyheder er reduceret til få tegn, og hvor vi konverserer via emojls.

Strategiske partnerskaber

Strategiske partnerskaber, hvor brands og udvalgte medier arbejder tættere og længere sammen for at skabe indhold, som brandet har mulighed for at benytte på en række interne og eksterne platforme, vil vinde indpas.

Det kan være supermarkedskæder, der hyrer udvalgte madbloggere til at lave videoer, hvor disse laver mad, deler opskrifter etc. Det kan være modebloggere, der laver content i form af blogindlæg, videoer, stiller op i PR sammenhæng osv.

Alt sammen content, som kan være billigere end ”normal” annoncering, og som generere større effekt, end hvis branded selv skulle stå for det.

Udviklingen skyldes, at når content får større og større fokus, vil det være vigtigere for de respektive brands, at de arbejder med de dygtigste på området. Fra mediernes side er det et stigende behov om at indgå et tættere form for samarbejde med udvalgte brands. Endelig har forbrugerne i dag et mere ”trænet øje”, der gør, at brands ikke opnår samme troværdighed som tidligere, hvis content ikke er godt nok.

Native video ads

Udbredelsen af Native Video Ads, hvor brugeren fx selv aktiverer videoen, og hvor der ingen begrænsning er på længden af video spottet, vil tage til.

Cisco estimerer, at video vil stå for hovedparten af al forbruger trafik i 2017 (69 pct.). Facebook er et eksempel på en publisher, der har skiftet fokus til video produkter fremfor traditionel display annoncering.

”Engagement” får fokus

Native Ads har ikke sin styrke i at skabe dækning, men bliver typisk bedømt ud fra netop ”gammeldags” metriks som dækning, antal kliks mv. 

Til gengæld kan Native Ads være rigtig gode til at flytte holdninger, præferencer og købsintention for et givent brand. Derfor vil der være en øget efterspørgsel på analyser, der kan belyse netop disse parametre. Dvs. hvor lang tid brugeren har været eksponeret for content, kommentarer, delinger, tid brugeren har brugt på brandets site etc.

2016 er året, hvor Native Advertising slår igennem i Danmark.