I marts fik det nystartede bureau Gorilla Media et vaskeægte viralt hit med videoen #JegEr Dansk.

Det er en tankevækkende video, der problematiserer, hvad danskhed egentligt er. Og hvordan vi taler om det.

#JegErDansk blev i løbet af få dage vist over tre mio. gange, opnåede et reach på over fem mio. og blev delt over 30.000 gange på Facebook.

Dertil kom langt over 22.000 reaktioner på filmen, der skabte debat såvel nationalt som internationalt.

Ikke blot på Facebook men også i de ”De gamle medier” med over 30 artikler om #JegErDansk samt indslag i landsdækkende tv og radio.

I kamp mod mastodonter

Nu er #JegErDansk så i spil til en af det anerkendte britiske medie The Drums Social Buzz Awards.

Det sker i kategorien "Best Viral Campaign", hvor #JegErDansk er oppe imod nogle hårde konkurrenter, der på annoncørsiden udgøres af bl.a. af Coop, IKEA, BBC og Adidas.

På bureausiden er Gorilla Media oppe mod markante udenlandske som svenske Acne, We are social, norske Try og AnalogFolk.

- Vi er meget beærede og stolte over at være blevet nomineret til denne pris, siger Alex Sabour, stifter og Creative Lead i Gorilla Media.

- Det er en meget hård kategori. Især når man ser på, hvem de øvrige nominerede er. Det er tydeligt, at vi er langt det mindste bureau, så blot det at opnå en shortlist er enormt stort for os, fortsætter han og slutter af:

- Vi afventer i øjeblikket svar fra fem-seks andre awards, men vores drøm er at blive shortlistet ved Danish Digital Award.

Se (eller gense) den tankevækkende #JegErDansk video her: