Når det amerikanske film-giganter DreamWorks Animation og Twentieth Century Fox markedsfører den nye animationsfilm Trolls - der er baseret på det danske 60’er-70’er fænomen Gjøl Trolden - vil budskabet om at besøge Danmark også blive delt med millioner af fans verden over.

Det skyldes, at VisitDenmark har indgået et marketing-partnerskab med filmens producent Dreamworks Animation og distributøren Twentieth Century Fox, oplyser organisationen.  

- Samarbejdet med Dreamworks og Twentieth Century Fox giver os en fantastisk mulighed for at fortælle om Danmark til mange millioner mennesker verden over, som vi ellers ikke havde en chance for at komme i kontakt med. Vores ambition er at gøre Trolls fans til fans af Danmark, siger brandingchef i VisitDenmark, Anja Hartung Sfyrla.

Dreamworks’ animationsfilm Trolls er baseret på den danske legetøjstrold, også kaldet The Good Luck Troll eller Gjøl Trolden, som særligt i 1960’erne og 1970’erne var et hit i børneværelserne verden over.  

- Vi har gode erfaringer med at samarbejde med turismepartnere, og gennem VisitDenmark kan vi forbinde filmen til dens danske rødder, siger Ian Morton, Vice President International Promotion i Fox Filmed Entertainment.

Gigantisk marketing-platform

Aftalen med DreamWorks Animation og Twentieth Century Fox giver også VisitDenmark adgang til andre af filmens samarbejdspartnere, herunder bl.a. detailhandelsvirksomheder, rejsebranche og mediepartnere i udlandet. Sidst, men ikke mindst, omfatter aftalen også en presseindsats.

- De senere år har vi fået et godt samarbejde op at stå med den danske filmbranche. Nu går vi et skridt videre og indgår samarbejde om en animationsfilm på den globale scene, og det har indtil videre åbnet mange nye døre til samarbejdspartnere verden over. Vi forventer, at det her bliver den største globale markedsføringsplatform, vi nogensinde har arbejdet på, siger Anja Hartung Sfyrla.

I samarbejdet med Dreamworks og Twentieth Century Fox vil VisitDenmark bidrage med at fortælle om troldenes danske rødder, distribuere billeder og filmmateriale om Danmark samt tilbyde rejser til Danmark som et konkurrenceelement i kampagnen.

- Vi er glade for, at VisitDenmark har engageret sig i markedsføringen af Trolls. Vi har et effektivt samarbejde, og med det udbredte kendskab til troldene samt den fantastiske animation, som vi kender fra DreamWorks, tror vi, at Trolls kan blive en kæmpe succes, siger Line Korch, der er Commercial Director for Twentieth Century Fox i Danmark.

VisitDenmarks indsats er fokuseret på 10 markeder med ekstra tryk på Tyskland og Storbritannien.

Fakta om Trolls

-  Trolls er en ”hårrejsende” komedie fyldt med eventyr og musik. Troldene er kendte for deres skøre, farverige og magiske hår, og de er de lykkeligste og mest muntre væsener. Men da flere af troldene pludselig forsvinder, må den evigt positive trold Poppy søge hjælp hos den gnavne Kvist og sammen tager de ud på en redningsmission, der fører Poppy langt væk fra den verden, hun kender til.

- Internationale stjerner som Anna Kendrick, Justin Timberlake, Russell Brand, Christopher Mintz-Plasse, John Cleese og Gwen Stefani lægger stemmer til hovedrollerne i filmen, som bliver lanceret i biograferne i Europa i efteråret.

- I den danske version får Stine Bramsen og Christopher hovedrollerne, og der er dansk biografpremiere den 13. oktober 2016.