Hos fagforeningen HK synes man, at politikernes tilgang til pensionsalder er lidt som vinden blæser: De mange ændringer i folkepensionsalderen betyder nemlig, mener fagforeningen, at danskerne ikke kan regne med, hvornår de kan gå på pension. 

Derfor tog HK fat i det kreative bureau Revolt med en brief om at skabe opmærksomhed om HK’s utilfredshed med de mange udsving i pensionsalderen og dermed ultimativt præge den politiske dagsorden.

- Vores primære mål var at vise vores medlemmer, at vi kæmper på deres vegne, når det kommer til pålidelighed og tilregnelighed. Det er to ting, som vi selv går op i at udøve for vores medlemmer - derfor vil vi gerne holde regeringen op på det samme på vores medlemmers vegne, siger Birgitte Hougaard Pressechef ved HK.

Og opmærksomhed har man i hvert fald fået: Alene i kampagnens første uge tog over 60.000 kampagne-testen, og over 5.000 har delt den.

News feed virker stærkere

Interessant er det , at næsten 80 procent af trafikken på websitet kommer organisk og dermed fra de mange delte testresultater - og Director of Insights and Analytics hos Revolt, Nick Bean, anslår det organiske reach til foreløbig lidt over 1.000.000.

Den betalte Facebook-annoncering står dermed i skyggen af den virale effekt, testen har skabt.

Kampagnen kører på sociale medier, og det er der flere gode grunde til, siger Benjamin Jochum, der er Social Media Konsulent hos HK:

- Det er der, vi har muligheden for at engagere visse dele af befolkningen og ikke mindst vores medlemmer, via en slags ”member advocacy”. Det, at vores medlemmer eller andre brugere deler indholdet, og at det derved popper op i vedkommendes venners news feed, er selvfølgelig meget stærkere og mere engagerende end, hvis det popper op via et sponsored post. Og derfor er det sharable og snackable element i den her kampagne selvfølgelig også afgørende faktorer for dens succes.

Voldborg - og en algoritme

Til at formidle en prognose for fremtidens pensionsalder tog Revolt kontakt til en gammel kending i skikkelse af den populære meteorolog Henrik Voldborg, der selv gik på pension i 2001 efter 13 års tro tjeneste som vejrvært på TV.

Han sammenligner pensionsalderen med vejret og opsummerer kampagnens budskab i sætningen: Vejret er omskifteligt. Skal pensionen virkelig også være det? - og der er ingen tvivl om, at han som person stadig har stor gennemslagskraft på skærmen i sin strikkede vejr-trøje.

Men udover Voldborg bygger kampagnen og den kreative løsning på en algoritme, som Revolt har bygget, og som kan give en prognose på den mest sandsynlige pensionsalder for en person, ud fra den nuværende alder.

Managing Director hos Revolt, Gus Murray, fortæller om bureauets tilgang til opgaven:

- Vi afdækkede forskellige datasæt for at skabe indsigter omkring danskernes viden om og interesse for deres pensionsalder ud fra de spørgsmål de stiller, de behov, de giver udtryk for og de informationer, de søger. Dermed havde vores kreative team et værdifuld grundlag for at skabe en succesfuld case.

Redskaber til at finde svar

Bureauet fandt bl.a. ud af, at kun en tredjedel af danskerne kender deres pensionsalder, og at de fleste rent faktisk gætter på, at den er lavere, end den er.

Samtidig er der rigtig mange danskere, der forsøger at finde svar på spørgsmål omkring folkepension, uden at der findes tilfredsstillende redskaber til dette på nettet i dag.

Derfor blev den kreative løsning at bygge en algoritme, der kan give en prognose på hver enkelt persons mest sandsynlige pensionsalder, forklarer Art Director på kampagnen, Malte Gaarde:

- På den måde hjælper vi folk med et konkret behov samtidig med, at vi sætter fokus på, hvor absurd det er, at man ikke kan få et konkret svar, siger han og tilføjer:

- Vi ser den her kampagne som et bevis på, hvor effektfuldt det er at arbejde ud fra ideen om, at vi skal hjælpe mennesker med at løse de behov, de har. I det her tilfælde havde vi en kæmpe del af befolkningen, der ikke havde den fjerneste idé om deres pensionsalder og ikke nogle redskaber til at give dem et ordentligt svar.

Websitet Pensionsprognose.dk har siden lanceringen for en uge siden haft 77.000 sessioner, 65.000 har taget testen og cirka 5.000 af dem har delt deres resultat.

Se kampagnefilmen med Voldborg - kreeret i samarbejde med produktionsselskabet Spektrum - herunder.

Og vil du vide mere om, hvordan Revolt har arbejder med algoritmen, så fortæller senioranalytiker Bo Madsen fra Revolt om beregningerne bag kampagnen i videoen under Voldborg.

Kampagnefilm med Voldborg

Sådan blev algoritmen til