Gennem de senere år har Volvo-brandet markeret sig stærkt på den globale reklamefilm-scene med bl.a. fodboldikonet Zlatan i front og den prisbelønnede The Get Away Car fra sidste år.

Begge film er skabt af bureauet Forsman & Bodenfors, der har været global lead for Volvo Cars siden slutningen af 2015, og nu er parterne i luften med et nyt filmisk projekt: En kampagne for den nye Volvo X60 estate.

I modsætning til hvad man normalt ville forvente, er der imidlertid ikke tale om en enkelt reklamefilm, men om en hel stribe af film, hver på blot 10 sekunder.

Temaet er, som ofte før set hos Volvo, sikkerhed – og de nye film rummer hver for sig en kort fortælling om mennesker, der passer på det, de elsker mest: Deres familie. Men vel at mærke familie, forstået i meget bred forstand.

I filmene møder vi fx to mænd, der har levet et liv sammen, to kvinder med deres søn, en mand og hans blomst, et ungt par med deres nyfødte baby og en enlig far og hans datter.

Familier er forskellige

De medvirkende er dels helt almindelige mennesker, der opdtræder som sig selv, og dels kendte personer som fx skuespilleren Joel Kinnaman, der bl.a. er kendt fra Robocop og Suicide Squad, og hans kone, den kendte tattoo-kunstner Cleo.

De svenske modeller og tvillingesøstre Elizabeth og Victoria Lejonhjärta, der bl.a. er kendt for deres samarbejde med rapperen Drake, er også med.

Mikael Kruse, der er Brand Communications Director EMEA hos Volvo Cars, siger om filmene:

- Uanset hvordan vores familier ser ud, så ønsker vi alle at passe på dem. Med kampagnen her ville vi gerne gøre tingene lidt anderledes, og sammen synes vi, disse små portrætter maler et fint billede af, hvordan familier ser ud i 2018 – og positionerer V60’eren som de nye familiers bil.

Smukke historier på 10 sek

Hos Forsman & Bodenfors siger Karl Risenfors, der er Art Director på projektet, om valget det korte format:

- Vi ville gerne tappe ind i målgruppens medieadfærd, og samtidig sikre, at vi var tro mod Volvos tonalitet. Og hos Volvo var de begejstrede for forslaget om det korte format og digital first-strategien.

Karl Risenfors tilføjer:

- Udfordringen var at holde det følelsesmæssige – og det håndværksmæssige – niveau. Vi ville ikke lave en ”pre-roll”-kampagne, men udfordrede os selv på, om vi kunne fortælle nogle rigtige og smukke historier på 10 sekunder.

Filmenes farvetone er for en dels vedkommende ret mørk - om det siger tekstforfatter Gustav Johansson fra Forsman & Bodenfors:

- Vi ville gerne gøre disse sports så virkelige og autentiske, som muligt. Og somme tider er virkeligheden mørk. Ligesom nætterne.

Du kan se fire af filmene – efterfulgt af en sammenklippet og længere version – herunder.

Musikken er nummeret If You’ve Got Someone med Göteborg-musikeren Joel Alme, og alle filmene kan ses her.

The Couple

New Hood

Party of Five

Share the Silence

Hovedfilmen