Det var en herlig første dag ved Epica Awards i Berlin, hvor VW kampagnefilmen ”Generations” blev tildelt en smuk guldmedalje i en af kongekategorierne ”Film & Series”.

Der var en kolossal masse indsendelser, der stak ud i alle retninger, men sjovt nok greb ”sønnens” åbningsraseri, hvor generations-modsætningerne skæres ud i pap, juryen og placerede den smukke fortælling i VW-filmen i top.

Og ikke overraskende er der stor glæde over prisen hos både bureau og kunde:

- Det er jo helt fantastisk at få en sådan anerkendelse af den eneste globale creative award, der bedømmes af fag-journalister fra mere end 50 lande. Vi har som bureau altid fokuseret på at være nytænkende og resultatskabende i vores tilgang, og Volkswagen-kampagnen er et godt eksempel på dette, siger Thomas Bjerg fra Very (i dag Very Patchwork, red.) og tilføjer:

- Og det viser, at hårdt arbejde og samlingen af meget dygtige folk kan betale sig.

Mere end bare en film

Michael Stein, der er marketingchef hos VW Danmark, er naturligvis også glad for prisen:

- Jeg er stolt af, hvad begavet og modig kommunikation kan opnå. Hero-filmen er vi naturligvis meget glade for og stolte af, men sammenhængen til de øvrige stykker indhold på content hub’en skaber en helhed, der sammen gør tilgangen endnu stærkere og ægte. Det er mere end ”bare en film", siger han og tilføjer:

- Vedholdenhed fra Very-holdet og Shoot Happens, udsat for tæt samarbejde og løbende fælles ”challenging approach” har været hård, men rigtig god, og det er blevet til et stærkt og følsomt arbejde og resultat.

Med i Grand Prix-kampen

Ved Epica Awards, der er den eneste globale awards-festival, hvor fagjournalister bedømmer den kreative industri, er det kun tilladt at kommunikere guld-awards, mens juryen voterer.

Sølv og bronze er underlagt embargo, fordi en algoritme skal finpudse voteringerne, så vi er sikre på, at der ikke sker fejl, når vinderne rapporteres. ”Vi”, fordi Markedsførings redaktør sidder med i juryen.

Grand Prix’erne kan naturligvis heller ikke udpeges endnu. De uddeles først onsdag eftermiddag og må først offentliggøres sent torsdag aften efter award-showet.

Men nu er det sikkert, at Danmark har mindst en indsendelse med i kampen om en Grand Prix, og det er altså VW’s ”Generations”, skabt af Very i et udbytterigt samarbejde med Shoot Happens, Sune Svanborg og Thomas Pries.

Nyd guldvinderen her.