Det europæiske fodboldforbund, UEFA, har fået en af Europas største virksomheder, Volkswagen (VW), ind som ny sponsor for europamesterskaberne i fodbold.

Aftalen er fireårig og gælder fra 2018 for alle UEFAs landsholdsmesterskaber, altså dem for kvinder, mænd og unge.

Helt præcist bliver VW "Officiel mobilitetspartner til UEFA's landsholdsmesterskaber”. VW afløser Hyundai/KIA, der har været partner siden 2000.

Der er især engagementet i verdens mest populære sportsgren, som har fået VW på banen, og bilgiganten har bl.a. tænkt sig at bruge EM for herrer i 2020 som kommunikationsplatform til lanceringen af Volkswagens næste elbil, ”I. D.”, der efter planen skal rulle på de europæiske veje fra netop det år.

Volkswagen håber derudover, at de med sponsoratet kan bidrage til at bygge bro mellem lande og fodboldfans, hvilket giver ganske god mening, når man tænker på, at bilgiganten er  synlig over alt i Europa: fra Atlanterhavet til Ural og fra Spitzbergen til Sicilien.

Jubel hos UEFA

Sidste år leverede Volkswagen 1,7 millioner biler til kunder i Europa. Derudover har Volkswagen 21 produktionsanlæg med ca. 150.000 medarbejdere spredt ud i syv europæiske lande.

- Vi er stolte af at have et så stort europæisk mærke med en så oprigtig lidenskab for fodbold på vores side. Det gælder især i lyset af de opgaver, der venter os, for UEFA EURO 2020 (Der bliver afholdt på tværs af Europa, bl.a. i Danmark, red.) vil stille ekstremt store krav til mobilitet, siger Guy-Laurent Epstein, marketingdirektør for UEFA.

- Bag denne turnering gemmer sig en stor idé og et innovativt koncept. Og det glæder os at have Volkswagens støtte på denne spændende vej, fortsætter han.

Volkswagen er i forvejen ganske aktiv på sponsorsiden i europæisk fodbold. Fx kører det franske (FFF) og det schweiziske (ASF/SFV) fodboldforbund Volkswagen – og det samme gør det tyske (DFB) fra 2019.

Dertil kommer bl.a. bilmærkets ejerskab af den tyske Bundesliga-klub VfL Wolfsburg.

Største offensiv i VW’s historie

Det udvidede engagement i fodbold skal bidrage til virksomhedens fremtidsstrategi, forklarer Volkswagens CEO, Herbert Diess.

- Fodbold passer bedre end nogen anden sportsgren til Volkswagen. Fodbold findes i så godt som alle lande, og sporten er klasseløs – præcis som vores biler. Derfor giver det os den ideelle mulighed for at gøre vores nye retning synlig internationalt. For som man siger i fodbold, vil Volkswagen spille offensivt i de kommende år. Både hvad modeller og elbiler angår, står vi foran den største offensiv i vores mærkes historie, siger han.

Pakken som "Officiel mobilitetspartner til UEFA's landsholdsmesterskaber" indeholder blandt andet reklametiltag, digitale rettigheder, billetter og hospitality-muligheder. Aftaleperioden omfatter over 500 kampe.

Ifølge Jürgen Stackmann, der er Volkswagens øverste marketingansvarlige, slår VW med sponsoratet af UEFAs landsholdsmesterskaber ind på en helt ny vej i forbindelse med lanceringen af en bil, ”I.D.”

- I anledning af lanceringen af vores nye generation af ekstremt innovative elbiler bygger Volkswagen for første gang videre på en overnational kommunikationsplatform inden for fodbolden, der vil skabe positiv interesse, ikke bare i hele Europa, men også i resten af verden. Vi glæder os enormt til det, slutter han.