Brands kappes om at koble sig op på den stærkt voksende esport-industri, og nu melder også YouSee sig på banen.

Virksomheden meddeler således, at man har indgået en seksårig partnerskabsaftale, som bl.a. skal accelerere udbredelsen af eSporten i Danmark.

Målet er, at 50.000 danskere skal konkurrere i eSportligaen i 2020, og eSportligaen skifter samtidigt navn til YouSee eSportligaen, men fortsætter som selvstændig almennyttig forening.

Aftalen mellem eSportligaen og YouSee skal bl.a. understøtte det igangværende arbejde med at få eSporten anerkendt som sportsgren og sikre, at interesserede danskere om kort tid også vil kunne se eSport-kampe og følge deres favorithold på YouSees tv-kanaler.

- Vi vil gerne være med til at udbrede eSporten og give de danskere, der på nuværende tidspunkt dyrker sporten, samme muligheder som alle andre sportsudøvere. Jeg forestiller mig, at eSport kan blive lige så folkelig som fodbold og håndbold, og det er den rejse, vi er vildt begejstrede for nu at påbegynde i samarbejde med eSportligaen, siger Carsten Elmose, marketingdirektør i YouSee, i en pressemeddelelse.

OL-drømme om 2024

Den nationale esportliga blev etableret sidste efterår som et samarbejde mellem eSport Danmark og en række af de store idrætsorganisationer (Dansk Firmaidrætsforbund, Ungdomsringen og DGI).

Og også ligaansvarlig Jens Christian Ringdal er begejstret for det nye samarbejde:

- Aftalen giver os blandt andet mulighed for at gøre eSportligaen til en del af YouSee's mange digitale platforme og tilfører derudover betydelige ressourcer til driften af ligaen. Med YouSee vil vi bedre kunne udbrede organiseret eSport til mange flere danskere og gøre eSportligaen i stand til at blive samlingsstedet for alle dem, der aktivt spiller computer, siger han.

Drømmen er, at eSport bliver en olympisk disciplin, og at Danmark får medaljer med hjem fra OL i 2024, siger Carsten Elmose:

- Det vi alle sammen håber på er, at Danmark kan blive olympiske deltagere i Paris i 2024, og at de bedste danske eSport-udøvere kan tage medaljer med hjem. Forudsætningen for al elitesport er en velfungerende og velorganiseret sportsgren, der kan udklække talenterne, og det er den rolle, vi gerne vil påtage os sammen med eSportligaen.

Mange andre danske brands har på det seneste engageret sig i esport på den ene eller den anden måde – herunder Bestseller, Danske Spil, Cult – og ikke mindst bureauet Geelmuyden-Kiese, der både er partner og har designet ligaens logo og visuelle identitet.

Se en kort video der viser samarbejdet her,