KLUMME: Der findes næppe mange andre marketingmodeller i så rivende udvikling som Affiliate Marketing. For selvom det ikke er alle, der har hørt om marketingformen ved det navn, så har de fleste, der dagligt benytter nettet, krydset dens veje.

Affiliate Marketing har de senere år gennemgået en udvikling fra blot at være en-vejs kanal for digital trafik til at tage aktiv del i at skabe værdi for både bruger og site, hvilket betyder, at der ikke længere kan tales om én specifik model, men to – og måske snart tre – undergrene af én type marketing, som spænder ekstremt bredt.

Det interessante ved Affiliate Marketing er, at værktøjet – på trods af sin relativt simple opbygning – stort set er garant for succes. I hvert fald på den korte bane. 

Men hvad ligger i det hele taget til grund for Affiliate Marketing – og hvordan ser fremtidsperspektiverne ud, og fortsætter den voldsomme udvikling, som modellen har gennemgået? 

Affiliate Marketing 1.0: En simpel model der sikrer succes

Det er værd at notere sig, at Affiliate Marketing i sin oprindelige form er meget let opbyggelig. Derfor betegnes den ofte som Affiliate Marketing 1.0. 

Enkeltheden består i, at modellen gør det muligt at generere kvantitet over kvalitet. Oversat til forståeligt dansk betyder det, at der fokuseres på at sende en mængde trafik og brugere til modtager sitet via enkle budskaber og slogans med det formål at konvertere brugerne til kunder, eller SignUps – altså en enkel one-stop solution.

Typisk honoreres den enkelte affiliate baseret på antallet af kunder hos slut sitet. 

Denne simplicitet er modellens svaghed og gør, at modellen ikke er langtidsholdbar. Kvaliteten vil dale over tid, og antallet af besøgende vil gøre det samme. Dette har mange sites, der benytter affiliate marketing indset, og de ønsker derfor en øget “kvalitet” i trafikken og et større engagement i den samlede brugeroplevelse – og ikke mindst customer lifetime som en del af ydelsen. 

Affiliate Marketing 2.0 – her ligger værdien

I den udvidede Affiliate Marketing-model er brugeroplevelse, og dermed kvalitet for sitet, der køber affiliate ydelsen, helt central. 

Affiliate Marketing 2.0 har som hovedformål at skabe så meget værdi for både slutbrugeren og partneren, at de bliver en integreret del af brugerrejsen og således tager en større andel af værdikæden. 

Det gøres ved at skabe en brugeroplevelse, som slutpartneren ellers ikke har mulighed for at tilbyde brugeren, og som således lægger ekstra lag til informationen og oplevelsen på partnerens site.

Det er denne form for Affiliate Marketing, som millioner af slutbrugere interagerer med dagligt uden at være klar over det. Et eksempel på Affiliate Marketing 2.0 er prissammenlignings platforme. 

Det er sjældent, at en slutbruger besøger et hotel eller et flyselskabs hjemmeside uden først at finde disse gennem en sammenlignings platform. Brugerne kommer ofte tilbage til denne type websites, og i bestemte situationer kan man desuden skabe communities for brugerne – en ting som vi i Better Collective har specialiseret os i.  

Disse affilierede websteder evner at redefinere beslutningsprocesser, og har blandt andet helt omdefineret processen for, hvordan brugerne booker deres ferie. 

Flere muligheder kræver større indsats

Fordelen ved at benytte sig af Affiliate Marketing 2.0 er først og fremmest, at den er langtidsholdbar i modsætning til 1.0-modellen. Derudover giver den mange flere muligheder end sin forgænger. 

Med vores eget site bettingexpert.com har vi eksempelvis skabt en platform, hvor sportsbettere konkurrerer om at have den højeste succesrate med egne bettingtips. Ved at oprette et sådant fællesskab giver vores egen platform brugerne mulighed for at generere indhold til os. Det betyder, at de opdateringer, vi har på vores indhold, stort set udføres af brugerne selv. 

Det er dog langt fra lige så enkelt at opnå øjeblikkelig succes med 2.0-modellen, som tilfældet er det med 1.0-modellen. Det kræver en større indsats, hvis version 2.0 skal blive en succes, og der skal pakkes en rygsæk med en god portion tålmodighed og tilstrækkeligt ressourcer, når der skal etableres et websted, som er afhængigt af et fællesskab mellem dens brugere. Til gengæld er det en rigtig god investering, når Affiliate Marketing 2.0 lykkes. 
På Better Collective har vi over 2.000 websteder, der bruger 1.0-platformen, mens vi kun har en håndfuld sites, der bruger 2.0-platformen. På trods af det begrænsede antal fællesskabssites, så var det ikke desto mindre disse, der stod for over 50 pct. af vores samlede trafik i 4. kvartal af 2017. Det vidner om effektiviteten ved 2.0-platformen. 

Affiliate Marketing 3.0 – hvad kan vi forvente?

Det interessante er imidlertid, om Affiliate Marketings succesrate vil fortsætte uændret, eller om man er nødt til at videretænke processen og gro en ekstra gren af Affiliate Marketing for at imødekomme udviklingen. 

Der er meget, der peger i retning af sidstnævnte. Udviklingen vil formentlig fortsætte i takt med den industrielle udvikling. Derfor er jeg ikke i tvivl om, at man er nødt til at tilføje endnu en Affiliate Marketing-model. Baseret på den værdi, det giver at implementere 2.0-modellen, tror jeg, at den næste model vil bringe de affilierede og deres partnere tættere sammen.

Som tidligere nævnt giver 2.0-modellen en mere objektiv værdi for slutbrugerne. Derfor forudser jeg, at tjenesteudbyderne fremover vil se værdien i at inkludere de objektive stemmer af affilierede virksomheder på deres egne platforme. 

Dette kalder jeg Affiliate Marketing 3.0 – en model, der allerede er ved at vinde indpas flere steder. Hos Better Collective er vi eksempelvis de første inden for sportsbetting-industrien, der har egne platform feeds – i dette tilfælde de brugergenererede tips fra bettingexpert.com. 

Disse platforme betyder, at brugerne på tjenesteudbyderens side vil være i stand til at få en objektiv stemme, der kan rådgive om, hvilke valg der skal foretages på serviceudbyderplatformen for at få mest mulig værdi til gengæld.

Før eller siden tror jeg, at man,ved at lukke kløften mellem affiliate selskaber og partnere, vil få flere affiliate partnere til at agere som vært for betalingsløsninger for deres produkter og tjenester direkte på de tilknyttede platforme. 

Det er både i brugernes, affiliate selskabernes og partnernes interesse, da det vil resultere i, at hele processen bliver faciliteret ét sted. Det opfordrer brugerne til hurtigt at reagere på deres egne behov, uden at skulle springe mellem de mange trin i traditionel affiliate marketing.