Det lyder unægtelig som et rigtig godt tilbud: Køb dig til stor synlighed hos en blogger eller youtuber, der viser dine produkter frem i naturlige omgivelser med høj troværdighed til hundredetusindevis af følgere. 

Identifikation og underholdningsværdi er i top, og de mange fans opfatter overhovedet ikke showet som reklame. Paraderne er nede, tommelfingeren holder swipe-pause og vender opad, når den vågner igen. Det hele foregår i digitale netværk, hvor købedygtige unge målgrupper jagter nye måder at bruge ekstrapengene fra fritidsjobbet på. 

Kan du ovenikøbet sandsynliggøre et fornuftigt brand match med dine influenter og beregne en kontaktpris, der er til at forsvare, er opgaven vel løst? Svaret er, at det kommer an på, hvilken slags relation, du vil opbygge til dine kunder. Kort eller lang. Flygtigt møde eller langvarigt forhold?      

De ægte ambassadører

Influencer marketing er god og effektfuld at have i værktøjskassen, især når et brand har brug for et boost op ad vitalitetsaksen for at gøre opmærksom på sig selv til en ny, svær, reklameallergisk målgruppe. Lykke på kunderejsen. I hvert fald i starten. 

Men skal du fastholde interessen og øge loyaliteten, skal der en helt anden type influenter i spil: Dine tilfredse, trofaste og mest engagerede kunder. De ægte ambassadører. Dine Brand Advocates.                 

Hvis du arbejder systematisk med at identificere og pleje dit ambassadørkorps af gode kunder, bygger du en langtidsholdbar base af Key Advocacy Influencers. De har ikke kæmpe reach hver især, men der er potentielt rigtig mange af dem, hvis du kan finde dem. Vis dem, at du lytter til deres forslag til forbedringer. Anerkend deres engagement, også når de brokker sig. 

Kommunikér intelligent med høj relevans i stedet for høj frekvens. (Be)vis at du holder, hvad du lover og beløn loyalitet med flere muligheder og bedre oplevelser. På den måde kommer dit community management framework også til at indeholde en ambassadørstrategi. Og så har du fat i den lange ende.           

Kunden i centrum

Godt nok er der gang i den, når et par youtubere eller de to sjove x-radioværter (midlertidigt) deler ud af attitude og personlighed, men kommunikationsgrebet adskiller sig grundlæggende ikke fra at købe et kendt ansigt til reklameblokken. 

Formen, formidlingen og kanalstrategien er anderledes, men kerneproduktet er i begge tilfælde kendissernes personlige brand. Du kan så købe dig adgang til forretningen. Det kan alt sammen være fint nok, og et frisk pust i marketingmixet, men tidens mantra – kunden i centrum – gælder sjovt nok også her.        

At arbejde med Key Advocacy Influencers med afsæt i kundebasen skærper fokus på, om kunden i centrum nu også findes i virkeligheden og ikke kun i dine Power Points. Det gør kunderne til omdrejningspunkt for virksomhedens strategiske udvikling, og det er godt for forretningen. 

Sammenhængen er dokumenteret, fx af Deloitte*, der har påvist, at virksomheder, som arbejder strategisk med customer centricity, i gennemsnit er 60 pct. mere rentable end virksomheder, der ikke gør. 

Note: * Customer centricity. Embedding it into your organisation’s DNA, 2017.