KLUMME: Vi elsker vores smartphones – den flade enhed, der ligger i tasken eller lommen, og giver os adgang til alt; nyheder, information, dialog, produkter og underholdning.

Det er praktisk for medie- og forbrugerne, men den mobile forelskelse har samtidig drastiske konsekvenser for alle medievirksomheder og annoncører – ikke mindst detailhandlen.

De forandringer er baggrunden for, at vi og Berlingske Media i foråret 2018 gennemførte en omfattende analyse, som afdækker ny viden om de mobil-glade forbrugere – de danske mobile vaner, holdninger og indkøbsmønstre.

Flere af undersøgelsens mange konklusioner vil marketingcheferne sikkert kunne nikke genkendende til. På den baggrund kan det godt undre, at mange annoncører ikke helt har taget konsekvensen af mobiliteten til sig – og ikke udnytter dens muligheder.

Værd at vide

  • Vi har alle en smartphone i lommen; nu er det hele 95 pct. (18-65 år) og vores forbrug af data – dvs. brug af medier/tjenester – er eksploderet på få år.
  • Vi glæder os over mangfoldigheden af muligheder, og vi tjekker hele tiden for beskeder og nyt. Hele 72 pct. tjekker endda én gang i timen.
  • 27 pct. af forbrugerne researcher på produkter om morgen, før dagen overhovedet er kommet i gang. 

Mobilens mange shopping ”Moments”

Vores analyser af forbrugernes digitale liv kredser om ”Moments”. Det vil sige de øjeblikke, hvor forbrugerne er klar til en relation med et produkt.

Det er øjeblikke, hvor digitale forbrugere er åbne for dialog med et brand. Dem skal annoncøren forstå at koble sig på.  De øjeblikke er små og store, eksempelvis familieevents, som bryllup og ny kæreste. 

Mit indtryk er, at detailhandlen og andre annoncører ikke helt har taget den pointe til sig. Vores analyse beviser, at der er et uudnyttet potentiale, hvis annoncører differentierer deres budskaber og funktionalitet hen over dagen.

Annoncøren kan eksempelvis vække kundernes appetit om morgen og gå efter at lukke købet om eftermiddagen. 

Mobilens rolle og nærvær under indkøb

Der er overraskende mange øjeblikke i hverdagen – ”Moments” – hvor mobilen er nærværende og spiller en rolle i købsprocessen.

Respondenter i analysen bekræfter for os, at de bruger mobilen til at læse bilanmeldelser, besøge butikkers tilbudsavis, foretage pristjek på elektronik, og alt muligt andet.

Afgørende nyt er de klare beviser for mobilens stigende indflydelse, før kunden foretager et køb:

  • 76 pct. navigerer og researcher deres forbrug via mobilen.
  • Hele 22 pct. researcher midt i købssituationen. Eksempelvis i prøverum og butikken.

Vores analyse bekræfter i øvrigt, at danske forbrugere stadig foretrækker den fysiske butik, men 42 pct. siger, de på et tidspunkt har brugt mobilen til at købe ind på.

Det står også klart, at danskernes forhold til mobilen er kompliceret. Vi elsker mulighederne, men stresser samtidig over, at den hele tiden er hos os og kalder på vores opmærksomhed.