KLUMME: Som en del af Quisma og GroupMs tætte samarbejde med Facebook, har jeg været en tur forbi Facebooks HQ i Silicon Valley for at være en del af deres årlige Agency Accelerator Program.

Her har jeg fået et indblik i, hvordan Facebook ser på den digitale udvikling samt set et roadmap over, hvilke nye projekter og features, der er i fokus i dag, om fem år og om 10 år.

Denne klumme fokuserer på de 13 takeaways, jeg har taget med mig hjem efter tre intensive dage i selskab med product owners, data scientists og udviklere.

Men inden vi går direkte til mine key takeaways kunne jeg godt tænke mig at sætte nogle få ord på mit besøg i hovedkvarteret, og hvordan jeg har oplevet kulturen i en af verdens største virksomheder.

Mere en by end et kontor

Facebook sidder nemlig mere end 16.000 medarbejdere samlet i det, jeg vil kalde for en by snarere end et kontor.

Her er mere trafik for at komme ind på parkeringspladsen end på Kgs. Nytorv en mandag morgen. I midten af alle bygninger finder man Hacker Square, som er omdrejningspunktet og gågaden for hele byen.

Her er der restauranter med kulinariske oplevelser fra hele verden, grønne parker, cafeer, en isbutik, bar, tøjbutik, spillehal, fitnesscenter, spa, mani- og pedicure og et cykelværksted.

De har sågar engangstandbørster på toiletterne, så man slet ikke behøver at overveje at forlade campus igen. ALT er gratis og frit tilgængeligt til enhver tid.

Med andre ord prøver Facebook at gøre arbejdet til en livsstil, og uanset om man er tilhænger af det eller ej, så tyder noget på, det virker, og at det er medvirkende til den hastige udvikling som Facebook gennemgår i dag, og har gennemgået over det seneste årti.

Vores tre dage hos Facebook var struktureret i tre emner:

  1. indsigter i seneste trends og tendenser inden for digital brugeradfærd samt Facebooks roadmap for de kommende ti år
  2. intensivt deep-dive i platformen med temaerne auction, bidding, targeting og measurement
  3. deltagelse i fire timers sit-in exam i Facebooks nye individuelle certificering samt feedback sessions med en række af Facebooks produktudviklere. 

Ud fra disse sessions, har jeg lavet et sammendrag over de 13 vigtigste takeaways:

1. Tænk mobile first

Det kan næppe komme som nogen overraskelse, at vi skal tænke endnu mere i mobilformater. Det er bare de færreste, der starter med at tænke i mobilformater, når de skal lave et website, en landingside, en kampagne eller et always-on spor.

Men hvis du næste gang tænker mobilformater ind i din strategi som det første, vil du kunne opnå en 45 pct. bedre effekt i din annoncering.

Hvis du prøver at konvertere et tv eller computerformat til mobilformat vil du stadig opnå en 31 pct. bedre effekt, end hvis du slet ikke tænker i mobilformater overhovedet.

2. Fremtiden er video

Produktionen af video er steget med en faktor 4 over det seneste år, og Facebook forventer, at 78 pct. af alt content i deres platform bliver video inden år 2021.

Video performer bare godt i Facebooks platform, og derfor kan jeg kun anbefale at begynde at tænke video ind i som et fundament i jeres kreative strategi.

Det som desværre afholder mange fra at komme i gang med video, er udstyr og ressourcer. Men der skal egentlig ikke så meget til at lave en god video, der fungerer i Facebook eller Instagram. Facebook har selv stillet en række gode værktøjer til rådighed for at komme i gang. Og hvis man skal følge Facebooks egen kerneværdi så er ”done better than perfect”.

3. Den optimale video viser dit brand inden for de første tre sekunder

Der har været meget snak omkring længden på den perfekte video. Den fulde sandhed kommer ikke her, men hvis man skal optimere sit indhold til Facebooks platform, så skal jeres fremtidige videoer være mellem 5-15 sekunder lang, hvis du vil køre den optimalt i feed, story, in-stream eller på marketplace.

Derudover har Facebook lavet en undersøgelse, der viser, hvornår det er mest optimalt at vise brugeren sit brand i sin video.

Her oplever Facebook en x1.23 effekt ved at vise brandet frem inden for de første tre sekunder, og kun x1.13, hvis du viser det efter de første fire sekunder.

4. Udnyt Instagram Stories

Instagram har hver dag mere end 500 millioner brugere. Ud af de 500 millioner daglige brugere anvender 300 millioner brugere dagligt Instagram Stories.

Det er altså 60 pct. af alle Instagram-brugere i hele verden, og derfor er Instagram Stories også ét af de hurtigst voksende formater som Facebook nogensinde har lavet.

Det sjove er bare, at det er et minimum af annoncører, der anvender dette annonceformat i deres social strategi. Derfor er Instagram Stories både en billig, men samtidig også en yderst effektiv måde at nå ud til sine brugere på. Så kom i gang!

5. Brug vertical format

Nu har jeg både nævnt mobile first, video og Instragram Stories. Derfor kan jeg selvfølgelig ikke undgå at nævne det vertikale 9:16 format som fylder hele ens smartphoneskærm og dermed tager fuld real-estate i både feed og stories.

Som alternativ kan man også anvende 2:3, 4:5 eller 1:1 formatet som et godt alternativ til vertikal formatet.

Det vigtigste er i virkeligheden at skille sig ud fra mængden af annoncører, der stadig sidder fast i klassiske billede- og videoformater.

6. Der kommer product catalogue tagging til Instagram

Jeg tror, at dette er en feature som vi alle sammen har ventet på i lang tid. Men inden vi beholder armene for lang tid over hovedet, så starter denne feature med kun at udkomme organisk. Facebook siger dog, at de har fokus på hurtigt at udvide denne feature til den betalte del også.

Denne feature gør det muligt for virksomheder med et produktfeed at tagge sine produkter i alle opslag, således at man vil kunne se priser og klikke sig direkte ind på produktsider fra Instagram-plaformen i stedet for at skulle famle rundt i søgemaskinerne efter et produkt, man lige har set.

7. Bestil og betal i Facebook Messenger

Facebook eksperimenterer med in-platform purchases. Ja, I læste rigtigt.

Facebook vil rigtig gerne rykke hen imod at beholde brugernes opmærksomhed i Facebook-platformen, og derfor skal det i fremtiden være muligt at åbne Messenger -funktionen på en virksomhedsside og bestille eksempelvis blomster, biografbilletter eller flybilletter.

Vi så allerede et eksempel på, hvordan man kan bestille og ændre sine flybilletter hos Air France gennem en chatbot i Messenger.

Vi så også, hvordan man kunne få anbefalet og bestille blomster. Facebook ville dog ikke kommentere på muligheden for at kunne købe produkter direkte gennem produktfeed-integrationer på blandt andet Dynamic Ads eller Collection Ads. Men mon ikke det kommer på et tidspunkt?

8. Fremtidens kundeservice foregår i Messenger (+ fedt Messenger website plug-in!)

Facebooks Head of Messenger Services viste også, hvordan Facebook har en ambition om at flytte kundeservice væk fra telefon, e-mail og forældede chat-funktioner, og ind i Messenger.

Èt trick hertil, er at erstatte sin chat-funktion på websitet med Facebook Messengers nye chat plug-in, hvor du har et lille Facebook Messenger chat-logo på dit website, der integrerer direkte, hvis man er logget ind på sin Facebook-konto i samme browser.

Dermed vil du kunne komme direkte i kontakt med en virksomhed uden at skulle indtaste informationer først, og du har automatisk gemt dine dialoger med den pågældende person, såfremt du skulle møde denne person igen i en senere chat-samtale.

Hvis du dertil lægger et tredjepartsværktøj som fx Hootsuite, vil du være i stand til at drive en hel kundesupport og social CRM igennem denne feature.

9. Facebook Watch

Hvad er Facebook Watch? Det er et godt spørgsmål, for det findes ikke i Danmark endnu. Men det kommer det muligvis til i 2018.

Det findes allerede i udvalgte stater i USA og bliver lige nu rullet ud i resten af landet.

Facebook Watch er Facebooks helt store satsning på længere video content. Det får sit helt egen ikon i bunden at Facebook app’en, og man vil kunne opleve episoder, talk-shows og sport, som bliver produceret til Facebook Watch formatet.

Her lægger Facebook især vægt på, at man kan se og følge det videoindhold, som ens venner ser, og de lægger vægt på ”social viewing”, hvor du kan se video med dine venner eller med fans og skrive sammen om det, man ser.

Man vil også kunne interagere og svare på polls undervejs i live-shows som kan bruges i selve video-indholdet. 

10. Measurement: Attribution, BrandLift, AdRecall, Incremental Sales & ConversionLift

Et af de steder, hvor Facebook især skiller sig ud fra andre giganter, er på deres people-based-tracking vs. fx Googles klassiske cookie-based tracking.

Denne styrke vil blive forbedret endnu mere, når Facebook snart lancerer det, de kalder Multi-Touch Attribution (MTA).

Det er en udvidet og mere teknisk implementeringsløsning, der gør det muligt at analysere på performance på tværs af flere kanaler, som ikke nødvendigvis er en del af Facebook-familien.

Det vil ydermere være muligt ikke kun at måle på kliks undervejs i købsrejsen, men også at få en forståelse af effekten mellem impression-drevne kanaler vs. klik-drevne kanaler.

Hvis du allerede nu vil eksperimentere lidt med attribueringsmodellering, kan du anvende Facebooks Marketing Mix Modeling feature som ligger i dit Business Manager interface.

Derudover er der for lidt større virksomheder med et større marketingbudget mulighed for at anvende BrandLift og AdRecall til at måle direkte på effekten af ens marketingaktiviteter på Facebook lidt tidligere i købsrejsen.

Lidt senere i købsrejsen er der kommet øgede muligheder for at måle på incremental sales og conversion lift, som er et direkte afkast af din tilstedeværelse med Facebook annoncering.

11. Multiscreen - Facebook & TV

94 pct. bruger sin smartphone, mens de ser TV. Med andre ord lever vi i en multiscreen verden, hvor én skærm sjældent er nok. Ikke engang, når vi ser et tv program, vi selv har valgt. Vi bruger den både i reklamepauser og midt i programmer.

Og sjovt nok, så er social media den aktivitet, vi bruger allermest, når vores øjne glider væk fra tv-skærmen og ned på de små skærme.

Derfor er der selvfølgelig både gode muligheder for incremental sales- og reach ved at anvende social media-kampagner under tv-programmer, hvor man i forvejen betaler for tv-reklamer.

Men der er også en store muligheder for virksomheder, der ikke investerer store summer i tv-reklamer. Her er der stor effekt, hvis du planlægger din annoncering efter store tv-begivenheder, hvor man ved, ens målgruppe er særligt meget til stede.

12. Viewability & brand safety

Et af de helt store diskussionsemner i moderne tid for digital og programmatisk annoncering handler om viewability og brand safety.

For hvilket brand gider at have sit logo associeret med en ISIS-video på nettet? Og hvem gider betale for visninger, der ikke er set af et menneske? Det er nok de færreste.

Derfor er det et af Facebooks fokusområder at sætte nye standarder for at sikre annoncørers sikkerhed samt at sikre at størstedelen af vores visninger kan dokumenteres set af rigtige mennesker.

Måden Facebook vil arbejde med dokumentere viewability er blandt andet ved at sikre at

1) modtageren er et menneske 2) brugere skal befinde sig i en viewport på skærmen hvor en annonce er loaded.

Det som Facebook også arbejder på, er dokumentation af tid som en bruger skal have brugt in-view af en annonce for at sikre at brugere rent faktisk har haft mulighed for at nå at se den.

13. Den første officielle individuelle Facebook certificering (Facebook Blueprint Certification)

Facebook har mange Marketing Partners. Men hvad er forskellen på en Facebook Marketing Partner med to ansatte vs. 500 ansatte?

Det kan Marketing Partners badget ikke rigtig svare på. Derfor har Facebook nu implementeret en individuel certificering kaldet Facebook Blueprint Certification, som koster $300 første gang du tager den, og derefter $150 pr. år man består generhvervelsen af certificeringen.

Man skal gennemføre minimum to eksaminer af 50-90 spørgsmål stykket, og man skal enten tage den overvåget på Facebooks prøvesteder, eller bliver overvåget på webcam i et tomt lokale, når man tager den.

Med andre ord kan du ikke lave en ”Google”… Under min tur var jeg så heldig at komme hjem til Quisma og GroupM, som den første Individual Facebook Certified medarbejder. Forhåbentligvis får vi 20-30 personer mere på i nærmeste fremtid.

Ovenstående er de tendenser, jeg især har oplevet fylde meget hos Facebook lige netop nu.

Ud over ovenstående, har vi selvfølgelig også været en intensiv tur igennem alle de best-practices, vi som bureau- og konsulent-virksomhed kan anvende for at kunne få det absolut bedste ud af vores kunders investeringer i Facebooks platform.

Derfor har jeg i et andet indlæg samlet ni meget konkrete tips til, hvordan du får mest ud af din Facebook-annoncering.

Hvis du selv er nysgerrig på at opleve Facebook HQ på tætteste hold, så arrangerer Dansk Markedsføring en studietur til Silicon Valley, hvor bl.a. Facebooks hovedkontor besøges. Det kan du læse meget mere om her.