KLUMME: Cannes Lions er nu skudt i gang, men hvem løber med løverne i de digitale kategorier?
 
Her er mine 10 bud på en række cases, som jeg spår vil blive belønnet med metal i denne uge. Inden vi løber listen igennem, er det dog værd at bemærke, at det bliver til stadighed vanskeligere at identificere de ”rene” digitale cases.
 
De fleste integrerede kampagner i dag er tænkt til at skulle leve på digitale platforme, så hele diskussionen om digital eller ikke-digital bliver til stadighed mere irrelevant. Derfor kan det også sagtens ske, at nogle af mine favoritter her slet ikke ender med at blive hædret i de digitale kategorier men i nogle af de øvrige kategorier.
 

Skal man endelig finde en meningsfyldt distinktion, så er der måske et par kriterier, man kunne vælge at gøre brug af. Det ene er, at idéen skal være muliggjort af digital teknologi. Det andet er, at idéen ville være vanskelig at folde ud, hvis den ikke blev udbredt ved hjælp af digitale medier.

Den absolut mest bemærkelsesværdige, digitale kampagne, vi blev vidne til i det forgangne år, er jeg ikke sikker på, at vi får at se i Cannes, da det ikke er en kommerciel kampagne udviklet af et bureau og en annoncør.
 
#MeToo og alle de andre
 
Men der er ingen tvivl om, at den har haft en kolossal indflydelse på hele debatten og også på reklamebranchen. Det er naturligvis #MeToo, jeg taler om – et hashtag, som kan tilskrives Tarana Burke, men som blev gjort populær af Alyssa Milano, da hun opfordrede sine medsøstre til at tale åbent om overgreb på kvinder.
 
På godt og ondt blev der skabt en ny og magtfuld bevægelse, der har sat sine tydelige spor og fældet adskillige berømtheder i sit kølvand. Ligesom ALS Ice Bucket Challenge (der faktisk vandt løver i Cannes for tre år siden) har #MeToo gået sin sejrsgang på de sociale medier, og der hersker ingen tvivl om, at bevægelsen har bragt temaet højt op på dagsordenen i store dele af verden.
 
Derfor er #MeToo også den kampagne, der for mit vedkommende i år må regnes for den helt store kommunikationsvinder.
 
Som nævnt er den dog formentlig ikke indsendt af nogen som en case til bedømmelse, men man kan håbe, at Cannes-ledelsen alligevel finder plads til at anerkende indsatsen.
 
Og nu til mine ti favoritter til digitale løver i 2018, hvor vi også finder et par danske kandidater:
 
1. G Active Water Made Active

Imponerende ingeniør-bedrift fra Gatorade, hvor det er lykkedes at skabe en 3D-løber som en vandskulptur udført med millimeterpræcis dråbeteknologi.

G Active er en aktiv sportsdrik, der indeholder elektrolytter, der erstatter det, man mister under træning, så det er ikke alene på håndværket, at casen vinder. Den vinder også på, at Gatorade sammen med TBWA/Chiat/Day og Unit 9 har levendegjort selve produktets essens.

2. Nike Reactland

Unit 9, som er et af verdens absolut bedste, digitale produktionsselskaber, har også stået bag dette arkadespil sammen med Wieden + Kennedy, som drives frem af, at spilleren løber på et løbebånd, og hvor spillet er personaliseret, så ens eget udseende bliver afspejlet i figuren, der skal overvinde forhindringerne i spillet.
 
Nike har faktisk lavet hele tre forskellige events i år, hvor de kombinerer digital teknologi med fysisk udfoldelse. Blandet andet har de også haft et tilsvarende koncept i Los Angeles baseret på samme React-sko, hvor man løber foran en storskærm iført seletøj, så man også kan hoppe, og hvor sensorer transmitterer hver en bevægelse til en virtuel figur på skærmen.
 
Dette koncept er nok en mere avanceret teknisk udgave og en endnu mere bogstavelig udmøntning af produktegenskaben, men personligt finder jeg arkadespillet mere charmerende. Ikke mindst på grund af personaliseringen.
 
3. Ørsted Home
 
Så kommer vi det til det første danske indslag. En versionerbar web-film, hvor man bliver bedt om at udtrykke, hvad man forstår ved et hjem.
 
De nøgleord, man forbinder med et hjem, anvendes så i filmen. Midtvejs tænker man, at det nærmest må være en fejl, at ordene gentages så mange gange, men så ændrer billedsiden karakter, og man forstår, at der gemmer sig en helt anden og mere grum pointe om, at vores hjem kan blive bragt i fare af klimaforandringerne.
 
Det er ganske effektivt gjort af Wieden + Kennedy, der har flere danske annoncører på kundelisten og nu også Ørsted. I forhold til tidligere kommunikation fra DONG, må man sige, at det nye brand udkommer på et anderledes højt niveau, der måske ligefrem kan høste en løve.
 
4. GE Unseen Stars
 

Verdens største ingeniørvirksomhed, GE, har længe været blandt de mest interessante på marketingfronten, selvom de er en tung B2B-virksomhed. Som nu her, hvor de sammen med BBDO New York hylder nogle af de mere ukendte men betydningsfulde, kvindelige forskere og opfindere i en virkelig flot projiceret installation på det berømte loft i Grand Central Station, der også er gjort til en 360 graders VR-video.
 
Forbipasserende kunne også få taget en selfie sammen med personlighederne i loftet. Aktiveringen blev iværksat for at opfordre flere yngre kvinder til at vælge STEM-fagene. En sådan indsats kunne der også være behov for i Danmark, når man ser på kønsfordelingen på f.eks. DTU.
 
5. Faroe Islands Translate
 

Den svære to’er viste sig heldigvis ikke at være et problem for Visit Faroe Islands og Atlantic Airways, der sammen med Mensch har lavet en fantastisk opfølgning på Google Sheep View.

En af de store vindere til dette års Danish Digital Awards med hele fire statuetter, og også en, der nok skal blive lagt mærke til i Cannes, da Sheep View vandt en guld-løve sidste år. DDA-juryen udtalte bl.a. om Faroe Islands Translate, at den var “genial” og “stod stærkere end forgængeren” samt imponerede med sin brug af digitale værktøjer, som vi alle kender.

Jeg hepper på Danmark og dermed også Færøerne, som heldigvis er en del af rigsfælleskabet.

6. IKEA Human Catalogue

Yanjaa Wintersoul er et omvandrende IKEA-katalog med en nærmest overmenneskelig klæbehjerne. Hun har lært IKEAs 328-sider store katalog udenad, og har på bl.a. Facebook fået testet sin viden – hun kan simpelthen huske ikke alene alle produkter og priser, men også modellerne på billederne!
 
Glimrende digital aktivering fra Bartle Bogle Hegarty, der så afgjort fortjener en løve.
 
7. Netsafe Rescam
 

DDB New Zealand står bag denne email AI-assistent for Netsafe, som holder internetsvindlere fra livet, og gør livet ekstra surt for dem, der vil narre andre. Resultatet er til tider overordentlig morsomt.
 
8. Pedigree SelfieSTIX

Vi skal igen en tur til New Zealand, hvor et af mine yndlingsbureauer, Colenso BBDO, har opfundet denne geniale Selfie-app og ”lokkemad” til at få din hund til at sidde stille, så I kan få taget en selfie sammen.
 
App’en kommer naturligvis med Snapchat-lignende filtre, så man også kan give sin hund solbriller og andet gear på.
 
9. Prescribed to Death

Nok den mest effektfulde informationskampagne i år. I USA dør hvert år over 22.000 mennesker af en overdosis smertestillende receptmedicin.
 
Energy BBDO har sammen med NSC begået en uhyggelig installation a la mindevæggen for de dræbte soldater i Vietnamkrigen. Men her er de indgraverede navne udskiftet med tabletter indgraveret med ansigter til at repræsentere ofrene!
 
10. Snaptivity App

Ubetinget den mest rendyrket digitale vinderkandidat i feltet fra det brillante digitale bureau, R/GA, der har udviklet Snaptivity app’en, der ved hjælp af AI-styrede robotkameraer og IoT-sensorer gør det muligt at få langt flere, bedre og mere emotionelle fanbilleder under f.eks. en fodboldkamp, så tilskuerne kan koncentrere sig om kampen i stedet for at tage snaps, der sjældent bliver særligt gode.

Det er i øvrigt lidt den samme grundidé, der var til grund for Canon GIG App, der vandt Danish Digital Awards og en Bronze-løve i Cannes for et par år siden. Teknologien har dog udviklet sig noget siden, og Snaptivity kunne godt gå hen og blive en kandidat også til Titanium-prisen, da der er tale om digital innovation på højt niveau.