Sidste år bragte Berlingske Business en artikel, der viste at kun syv af C20-selskaberne arbejder med datadreven kundeindsigt. Konklusionen var ikke overraskende, at det lover skidt for fremtiden. 

B2B-virksomhederne skal op af de komfortable stole og lære at forstå deres kunder og forbrugere for at kunne tale med dem. Heldigvis er det ikke mere kompliceret end som så, da dine kunder og forbrugere allerede taler om dig, også selvom du ikke lytter.

Med Social Listening-værktøjer kan du lytte til, hvad tusindevis af eksisterende og potentielle kunder og forbrugere taler om på tværs af sociale kanaler (eks: Facebook, Twitter og Instagram), nyhedskanaler, professionelle fora og blogs. Du kan få en dybdegående forståelse af, hvad der optager din målgruppe på både lokalt og globalt plan, samt hvordan de taler om lige netop dig. 

For eksempel blev en stor, dansk virksomhed, der globalt er kendt for deres innovative løsninger, noget overrasket, da de gennem Social Listening lærte, at innovation ikke var afspejlet i den digitale snak omkring deres brand. 

Frem for innovation blev de derimod associeret med årsrapporter og regnskaber. Det gav dem mulighed for at rette op på den eksisterende kommunikation, så den sociale buzz afspejlede deres ønskede position.

Målrettet kommunikation baseret på Social Listening

Hvor kunde- og forbrugerindsigterne oftere er forbundet med B2C-markedet, bør det ligeledes være grundlaget for B2B-virksomheders kommunikationsstrategi. Kunder – uanset om vi handler i B2C eller B2B kontekst – vil gerne både forstås og tales direkte til. 

I højere grad forventer virksomheder, at deres leverandører og samarbejdspartnere ved, hvad de efterspørger. Brugen af data og analyse er derved en del af forudsætningen for at kunne imødekomme dette behov. Og disse indsigter kan med fordel komme fra Social Listening studier. 

Ved at lytte til, hvordan dit brand er positioneret i forhold til dine konkurrenter, giver indsigterne dig rig mulighed for at forstå, hvor i markedet, du bør positionere dig. Derudover kan en mere dybdegående forståelse af hvem, der taler om dit produkt, hvor de gør det og hvad de ellers er interesseret i, med fordel bruges til at udvikle indhold. Eksempelvis til lead-generering, for at nå ud til de rigtige mennesker, med de rigtige budskaber. 

En mere målrettet kommunikationsstrategi til lige præcis de målgrupper, du ønsker at ramme. Ikke kun med budskaber du tror, de vil høre. Men med budskaber du ved, at de vil høre.