De fleste ved godt, at der er en sammenhæng mellem en bils pris og det udstyrsniveau, bilen har. Det er dyrere med en stor motor og meget udstyr. 

Vi ved også godt, at en bil skal til service med jævne mellemrum. Både for at sikre at alt er, som det skal være – og også for at opretholde garantien. Men når det kommer til at få udviklet et skræddersyet website, så er der stadig for mange virksomheder, der undrer sig overfor forholdet: Hvad et website skal kunne og prisen. 

Alle bureauer har en model, de rådgiver efter. Vi bruger en simpel proces, som vi kalder: Listen. Create. Refine.

Få startet rigtigt ud

Så ligesom man laver research og vurderer sine behov, inden man køber sig en bil, så gælder det samme for et website. Forsnak er nemlig bedre end bagsnak! Alene at få defineret, hvad den grundlæggende problemstilling og målsætning for websitet er, og at få diskuteret og defineret alle behov, kan tage tid. 

Og bør tage tid. Her begås ofte den første fejl i udviklingen af et website. Ønsket om at se et design og bare om at komme i gang kan i mange tilfælde skabe store problemer senere i processen, hvis vi ikke besinder os, og vitterligt får brugt noget tid på at diskutere tingene ordentligt igennem. 

Og så handler det om at lytte. Ikke kun til kunderne, men også de interne interessenter. Og ikke kun i marketing eller IT. Salg, kundeservice, direktion, økonomi, m.v. bør inddrages. Får vi ikke lyttet til at starte med, er det ofte kimen til, at en kreativ proces kører af sporet; at tidsplaner og budgetter skrider. 

Og med den konsekvens at alle parter omkring processen bliver lede og kede af forløbet, samt at vi ender med en løsning der i værste fald ikke løser den indledende problemstilling. Så tag tiden. Få talt alt omkring websitet igennem. 

Sæt brugerne i centrum

Et helt afgørende forhold, som man skal sætte i højsædet i forbindelse med udviklingen af et website, er brugeroplevelsen; User Experience eller UX. Glem alt om, hvordan websitet kommer til at se ud – sådan i første omgang. 

Langt vigtigere er det at få diskuteret, hvad der skaber den bedste oplevelse, og eksekveret med wireframes eller en klikbar prototype, så man bedre fornemmer hele websitet, inden programmørerne kaster sig over opgaven. På den måde får man det rette overblik over ens kommende website – langt før en eneste kode er skrevet.

Og hvorfor er det en rigtig god idé at vide, hvad der skal laves, inden vi går i gang? For det første er det dyrt at skifte mening, hvis vi ikke løser problemstillingen. Det har store omkostninger at skifte retning, når man først er i produktion. Så hvis vi inden produktion har afprøvet løsningen vha. en prototype, er vi mere sikre på, at alt går smertefrit og uden alt for store overraskelser. 

For det andet får vi mulighed for at få en tidlig vurdering af vores idéer. Vi kan få belyst de bedste idéer og udvælge, hvilke retninger der er optimale i forhold til vores målsætning, vores brugeres behov og de tekniske muligheder. Det giver os et meget bedre overblik, og gør det muligt at skabe de bedste digitale løsninger. 

Sidst, men ikke mindst, gør en veldefineret UX proces det muligt at skabe et produkt, der har maksimal værdi for brugerne. Ved hjælp af prototyper og brugertests får vi en klar fornemmelse af, hvad der fungerer bedst.

Glem prisen, du bliver alligevel aldrig færdig

Ligesom med bilen er det svært at sige, hvad den koster, før man har besluttet sig for modellen og udstyret. Og det er så det samme med et website. Accepter ikke at kende den fulde pris på sitet, før man er kommet godt i gang med forløbet. 

Det er angstprovokerende og ofte et totalt no-go i mange direktioner. Men faktum er, at prisen på et website afhænger af så mange forhold, som ofte først bliver klarlagt i forbindelse med udarbejdelsen af en kravspecifikation og prototype. 

Så ja, man kan få indikationer på nogle prisspænd, som man stræber efter, men som med bilanalogien er der forskel på en lille KIA og en stor Mercedes. Og som det er med bilkøb, så bliver man også ved udvikling af et website fristet, og vil pludselig gerne bruge lidt mere på en given funktion. Og det sker som regel mere end én gang. 

Dertil er det vigtig at huske, at et website er en levende organisme. Det skal passes – og det skal forbedres hele tiden. Vi kalder det for ”refine”. I mange tilfælde er det klogt at starte med en ”fase 1” af et website. Og når det er på plads, og man er gået live, så kan man begynde at bygge på. Tage en fase ad gangen. 

Alt for ofte ser man webprojekter, som er gået galt i forhold til tid og budget, fordi man har taget munden for fuld fra start af. Det er godt at have ambitioner og vide, hvor man skal ende, men alt behøver ikke at blive udviklet fra første færd. Det er også vigtigt at tage ved lære af den adfærd, som brugerne udviser på ens site. 

Derfor et det naturligvis vigtigt at have den rette tracking på ens site, hvor man nemt kan se, om websitet leverer i forhold til de KPI’er, der er opsat på baggrund af målsætningen. Og husk; et website bliver aldrig færdigt, og er aldrig en engangsinvestering, så sørg allerede fra start af, at sætte penge af til drift, optimering og uforudsete udgifter. Ligesom med en bil, du ved. 

Du behøver ikke få en dårlig oplevelse

Mange har haft nogle rigtigt dårlige oplevelser i forbindelse med udviklingen af et website. Tidsplaner, som ikke har holdt, og budgetter, som er skredet. Så derfor. Hvis udviklingen af et website ikke skal være en dårlig oplevelse, så stil krav til organisationen omkring websiteudviklingen og om grundighed og tålmod, før man kaster sig ud i farvestrålende design og ikke mindst uendelige mængder af kode.

For ellers ender det som den værste oplevelse. Og man bliver aldrig rigtig glad for køreturen. Og husk til sidst at se indad. Ligesom i bilbranchen kan du heller ikke på digitale bureauer få en stor Mercedes til hvad en lille KIA koster.

Faktaboks

5 råd til udviklingsprocessen af et website

· Hav modet til at gå i gang uden at kende den endelige pris

· Brug mere tid på at diskutere målsætningen end UI design

· Snak med dine kunder og tænk brugeroplevelsen godt igennem

· Husk at have tracking på alle målbare KPI’er

· Husk, at du aldrig nogensinde bliver færdig