KLUMME: Når jeg ser tv-reklamer med de selvreflekterende briller på, er jeg slet ikke imponeret. Hvad blev der af de gennemtænkte og veludførte reklamer, som sugede os ind i deres univers og repræsenterede noget, vi fik lyst til at være en del af?

Tiden, hvor reklamer ikke var en kaffe- eller toiletpause, men et underholdende indslag i tv-fladen? Alle husker Polle fra Snave, Squaaash og Harry fra DSB. Siden dengang er barren for vores branche kun raslet nedad.

I dag er reklameblokken fyldt med en kedsommelig omgang tv-spots, som forsøger at overgå hinanden i disciplinen ”Hvem kan råbe den laveste pris højest?”

Grunden til dette er ikke videre opmuntrende, for det skyldes, at vi marketingchefer er kommet til at køre i tomgang. Vi har alt for længe kun brugt de dyrebare tv-sekunder til prisbudskaber, men de bliver meget bedre modtaget, når vi samtidig gør os fortjent til kundernes opmærksomhed ved at give dem reel underholdningsværdi.

På den måde får vi både kunder i butikken på den korte bane og bygger noget nyt på relationen, så vi undgår at starte fra samme nulpunkt uge efter uge, fordi kunderne forbinder os med noget mere substantielt end bare priserne.

Vi er uambitiøse

Ikke nok med at vi i lang tid bare har produceret mere af det samme, vi jamrer også over, hvor svært det er blevet at nå forbrugerne i det fragmenterede mediebillede, og hvor meget forbrugerne har forandret sig.

Det er som bekendt nemmest at skyde skylden på andre, men måske er det os marketingchefer, der har skabt forandringen? Måske vælger forbrugerne reklamer fra, fordi vi keder dem.

Det bliver ikke bedre af at kigge på stakken af reklametryksager i postkassen. Det er med rette, at jeg bliver flov. Tænk at vi som branche helt har tabt viljen og lysten til at være ambitiøse på vores fags vegne.  

– Men kunderne vil jo gerne have gode tilbud, siger en stemme i dit baghoved måske. Det er også rigtigt, men det er meget mere effektivt at kombinere prisbudskaberne med engagerende indhold.

Vi kunne jo starte med at sammenligne os med nogle andre end hinanden – for eksempel underholdningsindustrien, hvor kunderne uden at løfte et øjenbryn betaler for produktet. Det skal være vores nye barre: Er mit markedsføringsprodukt så godt, at det kan sammenlignes med noget, forbrugerne betaler for? Først da har vi for alvor gjort os umage.

Respekt og kvalitet

Vi skal som branche gøre os fortjent til forbrugernes opmærksomhed i stedet for at kæmpe os til den ved at råbe højt. Det er ikke nødvendigt at råbe, hvis vi i stedet viser respekt og leverer en kvalitet i markedsføringen, som vækker andre følelser end irritation, som har en værdi, som inviterer forbrugeren til at bruge tid sammen med vores brand.

Vi skal inspirere, overraske og underholde. Vi skal turde give noget uden at forvente straks at få noget igen. Så forøger vi salget samtidig med, at vi bygger på den langsigtede relation.

Branchen må sadle om, og så vil vi se, at når vi laver noget, som giver kunderne værdi, så vinder vi både på den korte og den lange bane. Bilkas Far til fjorten-mobilspil blev udviklet med det formål at bringe Far til fjorten universet helt ud i forbrugernes lommer med et sjovt og underholdende produkt – uden umiddelbar forventning om salg her og nu.

I dag er spillet downloadet over 300.000 gange og nyudviklingen er 100 pct. finansieret af indtægter fra spillet.

Lad os løfte barren

På samme måde udgav vi i starten af året en 256-sider bog med titlen ”Fester & Gæster” fyldt med inspiration til 50 forskellige fester. Samtidig lagde vi bogens indhold frit tilgængeligt online. Bogen har solgt 4.000 eksemplarer og er et tydeligt bevis på, at inspiration bliver efterspurgt – og at det betaler sig at gøre sig umage.

Vi skal blive ved med at gøre os fortjent til kundernes opmærksomhed. Og det behøver ingen i virkeligheden mig til at fortælle, for kunderne har allerede afsagt deres dom over os ved at sige nej tak til reklamer og bruge reklamepauserne i tv på at lave kaffe eller tjekke Facebook (hvor de i øvrigt også ignorerer reklamerne).

Men tænk nu, hvis vi i branchen samlet besluttede os for at løfte barren og lave markedsføring, der er så godt, at kunderne igen engagerer sig og måske endda er villige til at betale for den?

Det er i hvert fald et langt mere spændende projekt end at kede forbrugerne ihjel.