KLUMME: Overskriften kan måske lyde som et faderligt råd, men det er det ikke. Det er bare et godt råd. Særligt hvis man er en mindre eller nystartet virksomhed med drømme om at benytte AI, altså kunstig intelligens og machine learning.

 

For AI kan i den grad også gavne mindre virksomheder, og det kræver mindre, end de fleste tror. 

 

Over det sidste år er AI blevet mere og mere omtalt, og der er rigtigt mange virksomheder i alle størrelser og brancher, der nu går med tanken om, at AI kunne være spændende at anvende. 

 

Desværre hører man også ofte historier om, at køb, implementering og anvendelse af AI kræver en stor IT-afdeling, specialister med en doktorgrad i programmering og en rigtig stor pengetank i ryggen.  

 

Måske det er derfor at en undersøgelse fra Danmarks Statistik viste, at stadig kun fem pct. af danske virksomheder i 2017 anvendte machine learning og AI. 

 

To pizzaer eller AI? 

 

Så lad mig sige det, som det er. Alle disse fordomme - og det er fordomme - er helt forkerte. 

 

Det har formentligt aldrig været lettere at få adgang til AI - hverken økonomisk eller i forhold til implementering og integration til det IT-setup man ellers anvender.  

 

Vi tilbyder fx en introduktionsløsning og adgang til basis AI fra en månedlig pris, der nok er lavere end det, mange betaler for to pizzaer. 

 

Men en ting er pris, noget helt andet er, hvilke fordele AI kan give den lille, mindre eller mellemstore virksomhed. 

 

AI giver indsigt 

 

Indledningsvis kan AI hjælpe med at få styr på virksomhedens data - og som virksomhed opnår man hurtigt en stor mængde data.  

 

AI kan på ingen tid uddrage nyttig viden og se sammenhænge, der ellers ikke er tid eller ressourcer til at finde, og AI kan give dyb indsigt i forretningen, kunder og markeder.  

 

AI giver mulighed for at indsamle - f.eks. gennem kundens besøg på virksomhedens website - og bearbejde relevant viden, og løbende blive bedre til at udnytte den viden i forhold til kundeoplevelsen og så videre, og så videre... 

 

Særligt kundeoplevelsen er i centrum for meget arbejde med AI, for kunderne forventer mere. De forventer at blive genkendt og mødt med relevante tilbud og dialog, der er unik i forhold til dem. 

 

Det er svært at honorere, hvis man ikke har en meget stor og dedikeret kundeservicefunktion. Men AI kan sætte den mindre virksomhed godt i gang, hjælpe til vækst og ikke mindst vokse i takt med virksomhedens behov. 

 

Tænk dog stort 

 

Det behøver ikke, og bør ikke, være den største løsning, man lægger ud med. Men AI giver mulighed for at tænke stort, og agere som en stor virksomhed, selv mens man er lille. 

 

Har man i overvejelserne om AI svært ved at fastholde fokus på, hvad AI kan gøre, der ikke lyder overdrevet avanceret, kan et hurtigt eksempel måske hjælpe.  

 

Tænk på det som en hjælp, når f.eks. Netflix eller Amazon hjælper til at foreslå en film eller et produkt på baggrund af din adfærd og tidligere præferencer.  

 

Det er i al enkelthed AI, der hjælper. Det kan AI også gøre for webshops og give kunderne de bedste og mest relevante tilbud - nogle få klik er nok til at guide. Og det er nemt at sætte op.    

 

Den flinke hjælper 

 

AI er et avanceret redskab, når man har brug for det, men er måske blevet lidt fejlprofileret. Det er synd, så lad mig tegne et realistisk billede AI i forhold til de fleste små og mellemstore virksomheder. 

 

Tænk på AI som den flinke og servicemindede hjælper, der gerne tager sig af rutineopgaverne og den besværlige analyse - og løser dem godt.  

 

Du skal bare sætte AI i gang i den rigtige retning. Det er ikke en tryllestav, og du får de svar, du beder om, på baggrund af, hvordan du spurgte.  

 

Derfor ynder jeg at sige, at det kræver intelligens at anvende kunstig intelligens. Men muligheder og fordele er næsten uendelige. 

 

AI skal ses som en super assistance til at opnå indsigt og resultater hurtigere, end man ellers ville have kunnet - og de rigtige AI-løsninger, der matcher virksomhedens behov næsten uanset størrelse, branche og investeringsniveau, er faktisk langt enklere at få i spil, end alt for mange tror. 

 

Er du nysgerrig på hvad AI og anden ny teknologi kan gøre for din forretning så arrangerer Dansk Markedsføring for 3. år i træk en studietur til Silicon Valley - læs mere her