KLUMME: Lad mig starte med at sige, at jeg ikke er et barn af reklamebranchen. Jeg har først for nylig forladt kundesiden. Så hvad i alverden laver jeg på et bureau? 

Jeg arbejder med IT og digitale løsninger hos Cool Gray - og i særdeleshed IT og digitale løsninger, der er kundevendte.

Vores kunder efterspørger altid kompetent rådgivning, men det er mere udtalt omkring det digitale. De ønsker dialogen, for de vil gerne have, at deres bureau kan bidrage til en komplet løsning.

Det kræver forståelse af såvel det kreative som det forretningsstrategiske og ikke mindst virksomhedens IT-infrastruktur.

Personligt foretrækker jeg også at betragte helheden. For det analoge og det digitale skal spille sammen, altså forretningshensyn, IT, marketing, salg og det kreative...

Købmandsskab, ja tak

Det hele fører hen mod en ting: Købmandsskab. Forretningen skal give overskud, det er jo det, den er der for. Alle dele skal bidrage til det formål.

IT og digitale investeringer bør derfor betragtes på lige fod som alle andre investeringer. Måske er investeringen en rum tid om at give afkast, men det er selvfølgelig det, der er formålet.

Vi skal undersøge ny teknologi og bruge den, hvor det giver mening, men der er en hårfin balance mellem at gå foran og høste fordelene først og på den side lade sig forføre og investere uden at have en forretningsplan.

Her har vi som rådgivere en vigtig rolle.  

En webløsning er fx ikke kun kreativ: Den skal drive organisk trafik, indsamle information og permissions, fastholde og inspirere, samtidig med at den understøtter de konverteringspunkter, vi har valgt.

En webshop skal indfri vores marketinginvesteringer og kan begrænse omkostninger ved at integrere med varelager, logistik, produktion og meget mere.

Vi skal se de digitale platforme som bare én brik i helheden, og det er vores styrke, da vi slipper for at skulle tage stilling til, om vi er et webbureau, reklamebureau eller for den sags skyld en konsulentvirksomhed. Vi er et hybrid-bureau.

Det er ikke magi 

Beklageligvis er der nogle gange lidt støj på linjen på det digitale område. Jeg oplever, at der stadig kan være nærmest mystik omkring IT og digitale løsninger.

Mange tror, det er dyrt, de ved ikke helt, hvad der kan lade sig gøre, eller de synes, det er svært at få overblik over, hvor man skal begynde, og hvor man skal slutte.

Det giver en mulighed for bureauerne. Vi skal som rådgivere give kunderne overblik, forståelse og ro i maven.

Tit er det bedste at definere en perlerække af gode, digitale projekter, som hver især skaber værdi for kunderne og for forretningen. Vel at mærke mange små, afsluttede projekter. Avancerede eller lavpraktiske.

Hjælper vi overhovedet?

Det er meget bedre end et kæmpeprojekt, som alle løber sur i. Også fordi vi skal lære og blive klogere undervejs, sammen, og hvis vi er et år undervejs, jamen så har teknologierne ændret sig. 

Og vi skal huske, at de digitale løsninger jo skal understøtte alle øvrige områder.

Kundekommunikationen skal tænkes ind i det samlede billede. Det kommer måske til at lyde omfattende, og det behøver et digitalt projekt altså ikke være. Netop derfor er planlægning og god rådgivning så vigtigt.

Når vi udtænker en løsning, hvordan bidrager vi så til, at de data kan anvendes andre steder i virksomheden, så kunden og slutbrugerne rent faktisk bliver efterladt stærkere end før, vi som bureau og rådgivere kom ind i billedet?

Det er et af de mange væsentlige spørgsmål, vi bør stille os selv.

Brug ikke dårlig mørtel

Så hvis man nu prøvede at betragte det som et økosystem, web, apps, mail, chat, sociale profiler etc., der komplementerer det tidligere set-up og virksomhedens offline tilstedeværelse,  så tænker jeg, at vi nærmer os et bedre udgangspunkt.

Det skal ikke være en dyr eller en billig løsning. Det skal være den rigtige løsning. Og mange steder mangler der en forståelse af, hvad den digitale infrastruktur egentlig kræver, og hvad den består af.

Når udviklerne skærer et hjørne, siger vi, at de skaber teknisk gæld, det får projektet hurtigere ud over rampen, men det svarer til, at en murer bruger dårlig mørtel.

Man får et ustabilt miljø, medmindre man går tilbage og udbedrer. Mange digitale infrastrukturer skal vedligeholdes lige så meget som bygninger. 

Vi skal derfor som gode rådgivere være med til at skabe gennemsigtighed og insistere på ordentlig kvalitet.