CANNES: Artificial intelligence - eller på dansk, kunstig intelligens - er et fænomen, der kommer til at vinde mere og mere indpas i moderne marketing.

Det store spørgsmål er naturligvis, hvornår kunstig intelligens kommer til at overgå menneskelig, og i marketingsammenhæng, emotionel intelligens?

En skræmmende tanke, afhængigt af hvor stor synlig indflydelse, kunstig intelligens får på vores hverdag?

For hvem ved, om det blot kommer snigende, uden nogen i virkeligheden bemærker det?

Det betyder under alle omstændigheder, at det fremover bliver data, der kommer til at drive den kreative agenda, og ikke omvendt, når man taler om marketings emotionelle dimension.

Den hævder datalogen og grundlæggeren af World Wide Web, Sir Tim Berners-Lee, der bl.a. fremhæver, at stort set alting i dag er styret af en algoritme. Og spørger man Mr. World Wide Web, om kunstig intelligens kommer til at forstå menneskelige følelser, lyder svaret klart og tydeligt: Ja.

- Det kommer til at påvirke alting. Men det kommer også til at kræve en radikal omlægning af hele reklame- og markedsføringsapparatet. Data kommer nemlig fremover til at definere vores liv, siger Tim Berners-Lee.

Han erkender, at kunstig intelligens selvfølgelig er en abstrakt størrelse, men når det er sagt, ligger det lige rundt om hjørnet.

Hvad der derimod bliver interessant, er, hvem der er kommer til at betale for gildet? 

I marketing-sammenhæng er det naturligvis annoncørerne. Hvilken betydning får det for kontrollen, hvis den enkelt forbruger ønsker at være anonym?

- Kunstig intelligens er selvfølgelig skræmmende. Især fordi der er tale om en kraftfuld størrelse, hvis du følger logikken bag. Derfor bliver kontrollen helt klart det springende punkt, da det kommer til påvirke strengt taget alting, fastslår Tim Berners-Lee.

PHD’s Strategy & Planning Director, Mark Holden, går så vidt som at tale om at tale om “native marketing on steroids”.

- Det bliver flere og flere algoritmer, der kommer til at definere grundlaget for hele marketingdisciplinen, og ikke forbrugerens “præfrontale cortex”. Derfor kommer reklamefinansierede og -udviklede applikationer naturligvis til at spille en afgørende rolle, fastslår Mark Holden.

Det betyder, at der fremover bliver brug for nye kreative kompetencer, der besidder en teknisk baggrund, og som bliver de nye såkaldte kreative tekniske system-arkitekter.