Da det for et par år siden rygtedes, at EU ville forbyde den populære lakridspibe, spredte protesterne sig hastigt på internettet.

Bl.a. i form af såkaldte memes (udtalt miims): simple grafiske billeder med en kort tekst, der spiller på kendte kulturelle fænomener.

Og selv om rygtet om et forbud hurtigt blev afkræftet, så blev de sociale medier nærmest oversvømmet af lakridspibe-memes - og Cloetta, der producerer de piber med lyserødt krymmel, blev både overraskede og glade for den massive forbrugerreaktion.

- Sagen med lakridspiberne viste, at mange slikelskere nærmest har et personligt forhold til vores produkter. Folk var meget kreative, og der kom masser af sjov ud af det, så nu har vi lanceret Malaco Meme Generator, hvor brugerne kan lege løs med vores produkter. På den måde håber vi at være med til at gøre internettet lidt sjovere, siger Marie Lykke Jensen, der er Marketing Manager hos Cloetta.

Vi er ikke perfekte

Og ifølge spilforsker og generationsekspert fra Københavns Universitet, Lars Konzack, så er memes så populære, fordi de spiller på indforståede referencer og skæve vinkler.

- Memes er populære, fordi de er humoristiske og skaber genkendelighed gennem referencer fra populærkulturen. Samtidig gør de os opmærksomme på at vi alle kan dumme os lidt, og at vi ikke er så perfekte. Det der gør, at man får lyst til at dele er, at det er sjovt, chokerende eller på en eller anden vis siger noget om kulturen på nettet eller kulturen i det hele taget, siger han.

I Malacos meme-generator kan brugerne placere de forskellige slik-produkter på farverige baggrunde og skrive egne, sjove tekster. Brugerne kan desuden stemme om deres favoritter, og Malaco belønner hver måned de mest populære memes med præmier.

Se film om Malaco Meme Generator herunder - og byg dine egne her.