Apple er som bekendt den mest værdifulde virksomhed – og dermed også mest værdifulde brand.

Det fastslår analysehuset Brand Finance i sin årlige rapport, der indeholder en opgørelse over de 500 mest værdifulde brands

Mere interessant er dog at fordybe sig i Brand Finance’s Brand Strength Index. Her tegner der sig nemlig et andet, og set med danske øjne, mere interessant billede.

Her topper LEGO listen og har således vippet et brand som Ferrari af pinden.

Den danske legetøjskoncern udmærker sig ved at føre an på parametre som loyalitet, markedsføring, medarbejdertilfredshed og omdømme.

LEGO har ifølge CEO for Brand Finance David Haigh skabt en unik kreativ og medrivende platform, der tilskynder back-to-basics kreativitet hos såvel børn som voksne, hvor særligt forældre kan dvæle ved den nostalgi, som brandet fortsat har efter deres for længst overståede barndom.

Desuden fremhæver han the LEGO Movie som endnu et godt eksempel på, hvordan legetøjsbrandet har kunnet appellere til flere generationer og tilmed skabe yderligere kommerciel succes

- Det har har flyttet LEGO fra et elsket brand til verdens mest magtfulde brand, fastslår David Haigh og fremhæver Ferrraris sejrstørke i Formel 1 som en væsentlig årsag til, at bilbrandet med den stjelende hingst ”kun” befinder sig på en niendeplads og et mulehår foran Nike på tinedepladsen.

Læs Brand Finance Global 500-rapporten og se top 10 over mest magtfulde brands herunder.

1. LEGO

2. PWC

3. Red Bull

4. McKinsey

5. Unilever

6. L’Oreal

7. Burberry

8. Rolex

9. Ferrari

10. Nike