Det eBay-ejede site Bilbasen er efterhånden svært at komme uden om, hvis man er i markedet for biler og bil-tilbehør: Trafikken på sitet er vokset med 24 procent alene inden for det seneste år, og nu går sitet for alvor i offensiven med et nyt reklameformat.

Målet er – ikke uambitiøst – at udfordre den klassiske markedsføring på tv.

- Vi har udviklet et online brand marketing produkt, der giver annoncørerne et komplet billede af effekten af deres investering, siger eBay-direktør Nikolaj Larsen, og tilføjer:

- Hjørnestenen er en content-satsning, og vores målsætning er at erobre markedsandele i forhold til de markedsføringsbudgetter, der i øjeblikket bruges på flow-tv.

Projektet har været undervejs gennem et år, og foreløbig har fx Toyota kørt en testkampagne, som ifølge Nikolaj Larsen har vist gode resultater.

- Og så har vi en række nye kampagner i pipeline, som kommer til at køre i de kommende måneder.

Et stærkt nichemedie

Når Bilbasen vælger at gå i markedet med det nye format nu, er der flere grunde til det: Dels sitets egen vækst – og dels den generelle medieudvikling.

- Hver måned besøger over 650.000 danskere Bilbasen, og via vores Facebook-aktiviteter når vi ud til over 800.000 hver måned, så vi er ved at være et stærkt positioneret nichemedie med en målgruppe, der bør være attraktiv for annoncørerne, siger Nikolaj Larsen og tilføjer:

- Når du annoncerer hos os ved du, at 100 procent af målgruppen er i markedet for biler. Når du annoncerer på TV, håber du, seerne er det. Desuden ser vi en ny mulighed i mediebilledet, eftersom flow tv-markedet mister seere på grund af den strukturelle forrykning mod streaming-tjenester med ikke-annoncebaserede forretningsmodeller.

Ambitiøst at ville udfordre flow-tv, alligevel?

- Jo, men vores generelle content-satsning på DBA og Bilbasen har ifølge tal fra Dansk Online Index sikret os en så markant trafikvækst, at vi kan tilbyde annoncørerne et meget stort reach på deres marketing-indsats. Og vel at mærke i en meget skarpt skåret målgruppe: Vi tilbyder annoncørerne en unik og attraktiv målgruppe, hvor effekten samtidig kan måles helt specifikt.

Samarbejde med…Telia

Nikolaj Larsen er ikke i tvivl om konceptets potentiale og om, at det korte, fokuserede format er en styrke.

- Vi kan se fx på Facebook, at vi i visse uger overgår antal seere til TV3’s mest sete programmer, siger Nikolaj Larsen, som dog er fuldt ud bevidst om, at der er tale om et anderledes format end flow-tv:

- Jeg er helt med på, at der naturligvis er stor forskel på en times flow-tv afbrudt af diverse reklameblokke, og en tre minutters video på Facebook og vores egne platforme, men ikke desto mindre så er gennemslagskraften massiv. Så netop i forhold til den meget specifikke målgruppe, som Bilbasen har fat i, så kan vi faktisk godt matche de etablerede aktørers produkter, siger han og tilføjer:

- Og så er målgruppen i øvrigt ikke kun relevant for aktører i bilbranchen. Vi har fx haft et samarbejde med Telia, og så har en række bilimportører set potentiale i et samarbejde.

Telia…?

- Ja, vi inviterer også andre brands ind i content-formatet, hvor der så fx kører en lille annonce-sekvens inde i en content-video. Det er klart, at der skal være et match med brandet og produktet, og med Telia var det et wifi produkt til bilen.

Se masser af content på Bilbasen - og se herunder hvordan Bilbasen har løst udfordringen med at indarbejde annoncøren i indholdet. 

Indslaget med Telia kommer 0.51 min. inde i videoen.