Nordisk Film Biografer har gennem det seneste halve års tid oplevet betydelig vækst i antallet af sign-ups til biografklubben, som er kædens fordelsprogram. Årsag: En software-platform, der giver mulighed for selv at bygge og lancere digitale spilkoncepter.

- Sidste år var vi inde og kigge vores kampagner efter i sømmene, og vi kunne se, at de bl.a. på grund af begrænset agilitet i vores tekniske set up ofte blev for dyre.

– Desuden er det jo heller ikke på teknikfronten, vores spidskompetence ligger, men i udvikling af engagement-redskaber, siger Lars-Henrik Kieler, der er marketingchef i Nordisk Film Biografer.

Derfor gik han på jagt efter et værktøj, der dels kunne understøtte målsætningen om vækst i biografklubben, og dels på en nem måde – og uden at det krævede et øget budget - kunne skabe en større præcision og øget frekvens i kædens aktiveringskampagner.

Hurtigt over stregen

Det fandt han hos Lead:famly – et Aarhus-baseret softwarehus, der i starten af 2017 lancerede et gør-det- selv-værktøj, som inden for et seneste år sikret virksomheder som IDdesign, MENY, Bravo Tours og mange flere imponerede aktiveringsgrader.

Og det valg har han ikke fortrudt:

- Allerede få dage inde i den første kampagne blev målsætningen i forhold til biografklubben nået, og dette alene har frigjort tid og ressourcer til den næste fase i samarbejdet med Lead:famly, siger Lars-Henrik Kieler.

Den første kampagne var en julekalender (i december 2017), og den fik deltagelse fra over 50.000 unikke personer.

- Vi kom hurtigt over stregen i forhold til vores målsætning. 250 procent flere end forventet signede op til vores loyalitetsprogram, hvilket vi selvfølgelig var meget tilfredse med – men vi udkommer også med kampagner, hvor målet udelukkende er at skabe en fed aktivitet for vores målgrupper. Det kan vi tillade os, fordi systemet er så nemt at arbejde med.

Vil udbygge yderligere

Nordisk Film Biografer har i dag 22 biografer landet over, og tilsammen besøges biograferne cirka af 5,5 mio. gæster om året.

Selve biografklubben har 640.000 medlemmer, og selv om der selvfølgelig gerne må komme flere til, så er det mindst lige så vigtigt, eller mere, at opretholde en god og relevant dialog med medlemmerne.

- Vi arbejder konstant på at tiltrække og fastholde medlemmer i vores biografklub, og det er meget vigtigt for os, at vi gør det på en engagerende og relevant måde, så vi leverer både oplevelser og værdi til vores gæster – uanset platform, siger Lars-Henrik Kieler.

Siden samarbejdets start har Nordisk Film Biografer kørt omkring to kampagner om måneden med bl.a. quizzer og digitale skrabelodder i forbindelse med udvalgte film, men Lars-Henrik Kieler ser mange flere muligheder:

- Det er min forventning, at vi kan øge vores frekvens med en faktor fire - uden vi skal øge budgettet. Det er nemt at arbejde med, intuitivt på alle måder, og vi har da også en plan om at implementere det som en fast del af vores email-kommunikation og website, slutter Lars-Henrik Kieler.