Hvad kan jeg købe bolig for? Dét enkle spørgsmål søger de fleste vordende boligejere naturligvis svar på, før boligjagten for alvor indledes. 
 
Det ved man hos Nykredit, der derfor har lanceret en chatbot via Facebook Messenger, som i første omgang skal besvare netop det spørgsmål. 
 
Samtidig stilles andet relevant indhold til rådighed, hvis brugeren ønsker det. Man kan fx få indblik i boligkøbets faser, overblik over lånetyper eller se film om dilemmaer relateret til boligkøb. 
 
Skal styrke SoMe-indsatsen
 
Boligbotten i Messenger skal desuden styrke Nykredits tilstedeværelse på de sociale medier.  
 
- Næsten halvdelen af trafikken på boligannoncer på nybolig.dk kommer i dag fra netop sociale medier, fortæller Christina Haupt Toft, afdelingsdirektør for Marketing & Content i Nykredit. 
 
- Og på nykredit.dk er vores web-boligberegner det mest efterspurgte tool og dét, der har skabt mest organisk trafik til vores site.  
 
- Boligbotten er et af flere initiativer ift. at flytte os fra egne platforme til der, hvor kunderne er, for at se, om vi kan åbne dialogen op med flere i den indledende fase af boligkøbet, fortsætter hun. 
 
Mere segmentering, tak 
 
Selv om Boligbotten er forholdsvis simpel i sin første version, så kan den med en række indledende spørgsmål segmentere brugerne og dermed aktivere relevant indhold.  
 
En single på vej mod første bolig vil fx ikke blive mødt af det samme som en ung familie med to små børn. 
 
- Ønsket er at levere indhold, der er relevant, og som hjælper brugerne på vej. Boligkøb er oftest den største investering, vi laver som privatpersoner, og det understreger behovet for en tryg og god proces. Det skal Boligbotten bl.a. være med til at starte, siger Christina Haupt Toft. 
 
Meget mere på vej 
 
Boligbotten er udviklet i samarbejde med Hjaltelin Stahl, og bureauet oplever, at der også i andre brancher er stor nysgerrighed omkring Facebook Messenger chatbots.
 
- Det hænger sammen med, at der i dag rent faktisk er flere brugere af Messenger end eksempelvis Facebook på mobilen, og derfor er det naturligvis en kanal, man bør overveje i forsøget på at nå sin målgruppe, siger Søren Brix, der er Client Service Director hos Hjaltelin Stahl. 
 
De første resultater tyder på, at den mission er lykkedes med Nykredits Boligbot.  

- Efter lanceringen i starten af året har over 10.000 brugere startet Boligbotten, hvoraf næsten 90 pct. har gennemført og i gennemsnit brugt lige under ni minutter i botten, siger Morten Møller Madsen, Vicedirektør Digital & Marketing i Nykredit. 
 
- Det er version 1.0 med fokus på enkelhed og at komme i gang, og det er vi meget tilfredse med.
 
- Vores overvejelser om version 2.0 omfatter bl.a. integration til tredjepartsdata og til site, øget kompleksitet samt lettere dialog med vores rådgivere. Boligbotten er blot et af flere initiativer, der skal understøtte vores position som BoligBank, slutter Morten Møller Madsen.