Arbejdernes Landsbank slår i dag døren op til en ny afdeling i hjertet af København, der ikke minder meget om en klassisk bankfilial. 

Det er heller ikke meningen, da stedet netop skal danne ramme om andet og mere end det, man normalt forbinder med bankforretninger. 
 
Afdelingen er fx indrettet i bedste loungestil, hvilket reklamebureauet Yellow, der står bag koncept og udrulning, er de kreative drivkræfter bag.  
 
Stedet har fået navnet AL², hvilket skal signalere, at der er tale om en afdeling, hvor bankforretninger udøves på en alt andet end traditionel facon. 

Morgendagens bank? 
 
Tankegangen bag stedet er, at der skal være højt til loftet og åbenhed over for nye måder at gøre tingene på.  
 

Og at Arbejdernes Landsbank sammen med kunder og andre interesserede så sigt kan udvikle morgendagens bank i fællesskab.

Stedet byder dog også på ganske almindelig økonomisk hjælp og rådgivning, og afdelingen holder åbent i weekenden, så boligsøgende der er ude og kigge på bolig fx kan få hjælp med det samme.  
 
Det var derfor nærliggende at bygge kommunikationen op omkring netop ”en åben bank.”  
 
Åbenhed er nøgleordet 
 
Som ét af elementerne i denne fortælling har Yellow lavet en corporate brand film, der fortæller historien om bankens åbenhed. 
 
Den skal være med til at fortælle en større historie om en sympatisk bank, der grundlæggende bygger på sunde værdier, fortæller Jakob Bruun, kreativ direktør på Yellow. 
 
-  AL² er et konkret bevis på en bank, der ikke bare snakker om en fremtid, hvor bankens rolle skal redefineres og indfinde sig. Den gør noget ved det, og prikker til vores traditionelle opfattelse af bankmødet bag et skrivebord i birkefinér, siger han. 
 
- Det er ret modigt og vidner om en bank, der ikke er bange for at gå nye veje – men hele tiden med afsæt i sit dna og i en tro på, at de bedste ting opstår, når mennesker mødes ansigt til ansigt, fortsætter han. 
 
Strækker bankbegrebet 
 
 Ud fra en forbrugermæssig indsigt har Rikke Laumann, der er strategisk direktør på Yellow, arbejdet med, hvor langt man kan strække bankbegrebet.  
 
- Det er en hårfin balance. Går man for langt, påvirker det seriøsiteten. "Don’t be funny with my money” er en tommelfingerregel. På den anden side eksisterer der en gængs opfattelse af, at banker er lidt kedelige.  
 
- AL² skal navigere knivskarpt i det paradoks, og levere seriøs rådgivning på et højt niveau – men i nogle helt nye rammer, som kan være med til at skabe helt nye præmisser for forholdet til en bank. Det er meget interessant, slutter Rikke Laumann. 
 
AL² slår dørene op i dag, og alle er velkomne til åbningsfesten, hvor man kan sludre med både Yellow og medarbejdere i AL².  
 
Se den omtalte brand-filmen her efterfulgt af credits:  
 

Credits:

  • Kunde: Arbejdernes Landsbank
  • Bureau: Yellow
  • Instruktør: Oliver Knauer
  • Producent: Filippa Borg