Bureauet Virtue Scandinavia, der ejes af Vice, vil gøre sit brand synonymt med andet og mere end kommerciel kommunikation.

Det første projekt i den sammenhæng er et samarbejde med podcasten “Programmet om Ingenting”, som er skabt af brødrene Oliver (til daglig kreativ hos Virtue) og Tobias Enné (til daglig kreativ og digital chef hos Primetime) samt musikeren Tobias Kippenberger (fra The Floor is Made of Lava).

Et samarbejde, der skal køre helt uden indblanding fra kommercielle brands, lyder det fra Morten Grubak, Creative Director i Virtue Scandinavia, i en pressemeddelelse.

- Hvis man spørger alle andre bureauer, fra Wieden+Kennedy til DDB, så siger de, at den magiske formel er at identificere, hvornår noget er på vej til at blive mainstream, og så hoppe på det tog sammen med brandet. Og dermed gøre det ren mainstream, siger han.

- Her kommer Virtue fra et andet DNA, der udspringer fra Vice, hvor man arbejder med kultur, før det bliver mainstream. Den ideologi har vi også som bureau i Virtue. Vi har et mantra, der går på, at man skal skabe kultur i stedet for at piggybacke på den, og det er netop det, vi vil sammen med ”Programmet om Ingenting, fortsætter Morten Grubak.

Et godt match

Virtue stiller bl.a. bureauets professionelle produktionsfaciliteter til rådighed, og designafdelingen har skabt en ny visuel identitet til programmet, men man vil ikke blande sig i indholdet, forsikrer Morten Grubak.

- Virtue og ”Programmet om Ingenting” har begge meget at tilbyde hinanden. De kan give os unikt indhold, og vi kan facilitere deres programmer rent praktisk og ikke mindst give dem en stor reach. De har stadig fuld kreativ frihed, og det er meget vigtigt for samarbejdet.

- Som bureau går vi ikke ind og piller ved én eneste ting. De skal bare fortsætte med at lave underholdende indhold, men på meget bedre præmisser, siger Morten Grubak.

Brands og kultur

”Programmet om ingenting” vil blive distribueret gennem Virtue Scandinavias kanaler og lejlighedsvis på VICE.com

- Når vi til daglig forbinder brands med kultur, er det til en verden med flere nuancer og mere sofistikeret end nogensinde før. Kort sagt en verden, der kræver mere end en tagline. Men Virtue er også selv et brand. Derfor efterlever vi også egne ord og går udover branchen, når vi kommunikerer i de sociale medier, siger Morten Grubak.

Lige netop den udsigt lød meget tiltrækkende for de tre podcastere.

- Vi har tidligere fået tilbud fra sponsorer, som vi af forskellige grunde har valgt at afslå. Som regel passede de ikke på vores brand. En af grundene til, at vi synes, det er interessant at lave dette samarbejde med Virtue, er dels at vi har fået en aftale, der giver os nogle penge for at lave programmet.

- Dels får vi adgang til en større og mere professionel produktionsmuskel, så vi kan fokusere 100 pct. på indholdet, siger Oliver Enné, medskaber af ”Programmet om Ingenting”.

Programmets tidligere lydtekniker Tobias Kippenberger vil bl.a. derfor fremadrettet komme til at fungere som medvært i stedet.

- Vi går fra at være dem, der laver det hele, til at være dem der laver det sjove. Nu er vi kun værter. Vi er ikke længere dem stiller udstyr op, tager det ned, henter danskvand og kaffe og klipper programmet. Det kommer til at gøre en stor forskel for os - og gør at vi kan fokusere på selve indholdet, siger Oliver Enné.

Profit ikke vigtig

Det er vigtig for Virtue, at samarbejdet skulle være blotlagt for kommercielle interesser, da formålet netop er, at bidrage og støtte kulturen i stedet for at udnytte den.

- Når man arbejder med kultur, er det ikke altid, at man kun skal gå ind i det for at skabe profit. Så længe man har en vision for, hvor produktet skal hen, så er det værd at gå ind i det uden økonomi for øje, siger Morten Grubak.

Det bakker Oliver Enné op:

- Virtue er også en fed samarbejdspartner for os, fordi det ikke er et brand, som folk associerer med et produkt. Og det er jo første gang, at et bureau går ud og støtter noget, der allerede lever i kulturen, men som ingen penge har bag sig. Så vi synes, at det var meget interessant, at det ikke var et vaskepulver-, bil- eller ur-mærke, vi skulle sættes i forbindelse med, slutter Oliver Enné.

Det første ”Programmet om Ingenting”, der er produceret i samarbejde med Virtue, bliver udgivet i dag, hvor skuespillerinden Amanda Collin er gæst. Lyt med her, eller se og lyt til et par smagsprøver fra programmet herunder: