Lolland-Falster bugner af spændende lokale fødevarer og madoplevelser – tænk fx Fejø-æbler og Frederiksdal Kirsebærvin – og nu bliver et nyt brand med navnet Muld afsender på en ny fortælling om Sydhavsøerne som fødevaredestination.

Bag det nye brand står bureauet Eiffel, som henover vinteren sammen med Business Lolland-Falster og Dansk Kyst- og Naturturisme har gennemført en række workshops med fødevare-relaterede virksomheder på Lolland-Falster.

Herunder Fejø Frugt, Frederiksdal Kirsebærvin, Bryggeriet Krenkerup, Mejerigaarden og Fuglsang Herregård.

Målet var at finde frem til en fælles grundfortælling, der kunne fremhæve de særlige kvaliteter, man finder i fødevarerne fra Sydhavsøerne – og løsningen er blevet det nye fælles brand med navnet Muld.

Voksende trend

Eiffels projektansvarlige, Helle Zier, der selv har sine rødder på Lolland-Falster og dagligt tager turen fra Nykøbing til bureauet på Østerbro, siger om Muld:

- Lolland-Falster er kendt for sit gode klima og en høj jordbonitet, hvilket også afspejler sig i Danmarks højeste priser på landbrugsjord. Derfor var det naturligt at gøre jorden til omdrejningspunkt for grundfortællingen.

Janus Hansen, kreativ direktør hos Eiffel, uddyber:

- Jorden har indflydelse på den gode smag i fødevarer. Samtidig taler det ind i en voksende trend, hvor folk i byen efterspørger autentiske fødevarer tæt på den jord, hvor råvarerne kommer fra. Derfor gjorde vi Muld til helten i fortællingen.

Ægte muld i abribus

For at bringe det nye brand til live har Eiffel blandt andet produceret en film, der spreder budskabet om den gode muld fra Sydhavsøerne.

Udover film har bureauet i samarbejde med AFA JCDeacaux skabt en abribus-kampagne i København fyldt med ægte muld fra Lolland-Falster.

Og både hos Business Lolland-Falster, Dansk Kyst- og Naturturisme og de lokale producenter er der begejstring for den nye grundfortælling, lyder det fra Sune Bomholt Rasmussen, der er udviklingskonsulent hos Dansk Kyst- og Naturturisme:

- Vi er glade for samarbejdet med Eiffel, der har været meget engagerede og nærværende igennem hele processen. Vi tror på, at den nye grundfortælling kan bidrage til, at endnu flere får øjnene op for de fantastiske fødevarer, der produceres på Sydhavsøerne.

Og skulle nogen have lyst til at smage, om det passer, det med den muld, så er muligheden der fra den 4. juni og en uge frem, hvor Sydhavsøernes Food Week løber af stablen. 

Se Eiffels film om Muld herunder – Alex Suhr er fotograf og Hanni Cramer fra Budapark har stået for musikken.