Med det nye koncept Nordic Gin House er fire gin-brands gået sammen i kampen om at erobre det hastigt voksende craft- og premium-marked i Europa – og bag lancering, koncept og design står det danske bureau Orbit Red.

Satsningen er en af årets største i kategorien, og hos Orbit Red, der har bred erfaring med lancering af drikkevare-brands, både med og uden alkohol, siger Creative Director Simon Wooller om projektet:

- På det hurtigt voksende og meget kompetitive europæiske spiritusmarked kræves en tilgang der tager højde for dynamikken mellem On- og Off-trade. Man skal tilpasse enten sine produkter, ritualer eller mixere løbende - ellers går man ikke kun glip af potentialet, man mister også markedsandele.

Mangeårig relation en fordel

Kontakten til bureauet er skabt via den ene af de fire brand owners, danske Jakob Vallentin fra København Klassisk Gin, og den mangeårige relation har været en stor fordel i processen, fortæller Simon Wooller.

- Vi har gennem årene opnået en relation til Jakob Vallentin der bygger på en gensidig tillid. Det betyder, at vi kan tage markante beslutninger hurtigt, og det giver os muligheden for at agere hurtigt og direkte – også i forhold til markedet. København Klassisk Gin er et strålende eksempel på det samarbejde.

Og også Jakob Vallentin selv er godt tilfreds med resultatet:

- Ved at producere fire nationalt unikke gins fyldt til randen med lokal autenticitet fra Finland, Sverige, Danmark og Norge, har vi i Nordic Gin House skabt det, der har potentialet til at blive Europas mest populære super-premium gin-koncept, siger han og tilføjer:

- Det er de klassiske gin-traditioner, craftmanship og videnskab mixet med landenes lokale identitet.

Nordisk trend hele vejen

Kayak Bar lagde fornylig hus til lanceringen og er da også det første sted, hvor man kan smage de fire nye nordiske gins.

Til stede var bl.a. repræsentanter fra branchen samt mixologists og bartendere fra hele Skandinavien, og naturligvis de fire brand-owners: Jakob Vallentin fra København Klassisk Gin, Patrik Axelsson fra Bergslagen Gin, Kimmo Koivikko fra Arctic Blue Gin og Jon Bertensel fra Oslo Gin.

Og den nordiske trend inden for bl.a. design og kvalitet fornægter sig ikke hos Nordic Gin House. Hverken i hverken smag, flaskedesign eller website-design.

Selve flasken er fx en nytolkning af den klassiske apotekerflaske, som brændevin oprindeligt blev solgt på - kombineret med et dansk, minimalistisk design, og ifølge Jakob Vallentin er et distinkt design nødvendigt, hvis man vi sikre opmærksomheden i et stærkt konkurrencepræget marked:

- Det markant øgede fokus på kvalitet, enestående smag og lokalt særpræg øger den generelle efterspørgsel på mangfoldighed, autenticitet og storytelling. Et behov som vi i Nordic Gin House dækker med vores nye koncept, siger han

Besøg Nordic Gin House her - og læs mere om de fire forskellige brands – hvoraf det finske i øvrigt allerede har vundet priser: ”WSA: Double Gold” og ”Destillery of the Year”.

Og se den nye film for den danske gin - København Klassisk Gin - her.

KbhKlassiskGin_FINAL_medium from Orbit Red on Vimeo.