Gennem 15 år har Skoda som Tour de France-hovedsponsor stolt ligget på hjul af rytterne, når turen er gået op og ned ad stejle strækninger i det franske.

Tour’en er derfor i dag vigtig del af bilmærkets brand value, og netop nu aktiverer Skoda på dansk grund sponsoratet gennem en digital indsats - med kyndig hjælp fra det digitale bureau Subsero.

Aktiveringen er bygget op omkring en quiz-platform, hvor cykel- og Tour-interesserede kan deltage fra på lørdag, når startskuddet til første etape går i film-legendariske omgivelser på øen Noirmoutier-en-l'Île på den franske vestkyst.

Niels Pilgaard Hansen, Campaign and Sponsorship Manager hos Skoda, siger om initiativet:

- Med Tour de France Quiz 2018 giver vi vores eksisterende og potentielle kunder mulighed for at lege med på nettet under løbets 21 etaper. Hver dag kan deltagerne svare på Tour-relaterede spørgsmål og dyste med om spændende dagspræmier og en yderst attraktiv hovedpræmie.

Han tilføjer:

- Vi har fået udviklet en quiz med sjove effekter og relevant content, hvor folk kan føle sig underholdt af Skoda, mens rytterne kører mod Paris. 

Et erfarent bureau-hold

Det er det digitale bureau Subsero, der står bag aktiveringen, og det er ikke nogen tilfældighed:

Bureauet har gennem mere end 10 år fungeret som digital partner for flere andre bilbrands i Semler Gruppen, hvor Skoda hører til – herunder Volkswagen og Volkswagen Erhvervsbiler - og hvor forskellige engagerende aktiviteter ligeledes har været en del af samarbejdet. 

- Vi er naturligvis super glade for at lave dette tiltag sammen med Skoda. Kommunikationsmæssigt er det et stærkt udgangspunkt, at brandets relation til Tour de France og cykelsporten er en så fasttømret alliance, siger Anne Jeppesen, der er Senior Account Director hos Subsero, og tilføjer:

- Det er en ekstremt troværdig fortælling, som vi bygger videre på, også i en digital aktivering som denne. 

Og der skal i stigende grad kæmpes om kundernes tid i dag, mener hun:

- Vi har som forbrugere høje forventninger til de brands, vi møder – ikke mindst hvis vi skal engagere os og bruge tid på det. Hvis ikke vi rammer med relevant og troværdig kommunikation, så bliver vi lynhurtigt sorteret fra. 

Digital sommer-dialog

Med 250 biler i Tour-flåden – og i øvrigt interesse-aktiviteter i mere end 20 danske cykelløb, herunder PostNord Danmark Rundt - er cykelsporten i dag en stor del af Skodas fortælling.

Og en vigtig del, som giver mulighed for dialog med kunder og andre bilinteresserede – fx som med den danske digitale aktivering: 

- Konkurrence-grebet giver os fin anledning til at komme i dialog med målgruppen på en ny måde og dermed involvere dem i vores sponsorat, vores brand og modeller. Tour-quizzen er en brand-styrkende aktivitet, som også giver os en ny måde til at være relevante på i et langvarigt sponsorat. Det bakker op om vores fortælling om, hvorfor vi er så stor en del af cykelsporten, siger Niels Pilgaard Hansen.

Han fortæller, at det er første år, brandet satser på en overvejende digital aktivering af Tour de France, så der er spænding om resultatet: 

- Allerede nu er vi dog yderst tilfredse med antallet af tilmeldte og den måde, som folk tager imod konceptet, så det tegner godt. Og især her i en sommerferieperiode, giver det ekstra god mening for os at dialogen er på digitale platforme, siger Niels Pilgaard Hansen og tilføjer:

- Derfor tror vi på en løsning, som denne skræddersyede mobile first  Skoda-fortælling i et involverende Tour de France-univers, der gerne skulle gøre det både nemt og sjovt for målgruppen at involvere sig. 

Du kan se hvad det hele handler om her,  hvor Skodas Tour de France Quiz 2018 er i fuld gang med nedtælling til på lørdag.