I september sidste år åbnede en direkte flyrute mellem indiske Delhi og København med selskabet Air India.

På det tidspunkt var Wonderful Copenhagen i fuld gang med marketingkampagner målrettet indiske turister i Delhi-området, og kampagnerne har vist sig at være så populære i målgruppen, at Air India ligefrem er ude med ros til danskerne - og i øvrigt netop nu er i gang med at udvide antallet af afgange på ruten.

Turismeorganisationens kampagne-aktiviteten er segmenteret både geografisk i forhold til lufthavnens optageområde, målgruppens alder, rejsehyppighed og personlige interesser, som matcher fortællingerne om københavnsk arkitektur, gastronomi, historie og kultur.

Og det virker: Kampagnen i Indien er siden starten nået ud til 7,5 mio. unikke brugere af særligt Facebook og Instagram i byerne New Delhi, Mumbai og Chennai, som alle føder ind til lufthavnen i Delhi.

Kampagnens indtil videre 15 videoer er i alt set cirka 21 mio. gange, og det vækker stor tilfredshed hos Air India.

Autentiske historier

- Vi er meget imponerede over Wonderful Copenhagens digitale kampagner her i Indien, som performer rigtig godt. Wonderful Copenhagens kampagner er effektive og inspirerende og flotte eksempler på digital destinationsmarkedsføring, når det er bedst, siger Madhu C. Mathen, General Manager – Sales & Marketing, Air India i en pressemeddelelse.

Kampagnen har indtil videre bestået af videoer af ca. 30 sekunders varighed, som er skræddersyet til at engagere og inspirere brugerne med mikro-historier, der er nemme at dele, like og kommentere på.

Videoerne fortæller autentiske historier fra København, i øjenhøjde og fra gadeniveau – ting man selv ville kunne opleve som besøgende – og hos Wonderful Copenhagen glæder man sig over den fine effekt af markedsføringen:

- Det er rigtig rart, at Air India er så tilfredse med vores digitale kampagner. Destinations-markedsføring og udvikling af nye markeder hænger sammen, og market intelligence og viden om målgrupperne, deres interesser og rejseadfærd er naturligvis afgørende i vores arbejde, siger Tine Kastrup-Misir, kommunikationschef i Wonderful Copenhagen.

Justeres løbende

De temaer, der særligt virker, handler især om Danmarks historie med vikinger, royale slotte og gamle farverige bygninger.

Og vores livsstil og kultur med en ren og moderne by, hvor vi kan cykle rundt, bade i havnen, trække frisk luft, nyde arkitektur, design og gastronomi – fx oplevet gennem en herboende inder, der viser sit København frem.

- I vores digitale kampagner tager vi udgangspunkt i det autentiske og særlige, det lokale ved vores destination. Det, som man kan opleve her, og som samtidig adskiller os ud fra andre destinationer. Vi følger hele tiden, hvad der virker bedst på de enkelte markeder, og det tilretter vi løbende kampagnerne i forhold til, siger Tine Kastrup-Misir. 

Effektivt program

Ruteudviklingsprogrammet hos Wonderful Copenhagen har eksisteret siden 2010, og ud over ruten til Delhi blev der – alene i 2017 – også destinations-markedsført i forbindelse med nye ruter fra Oakland, Toronto, Torino.

En opgørelse over de fire destinations-markedsføringskampagner i 2017 viser et samlet antal visninger 141 mio. og et antal videoafspilninger på 24 mio.

I denne uge er en ny rute åbnet fra Hong Kong med selskabet Cathay Pacific, som Wonderful Copenhagen gennem ruteudviklingsprogrammet er i færd med at køre destinationsmarketing-kampagner i forbindelse med.

Senere venter ny kampagne i forbindelse med ny rute fra Beijing med Air China.

Du kan se er par eksempler på film fra den indiske kampagne her.

Winter in Copenhagen

Maritime Copenhagen