For et par år siden lancerede Carlsberg sammen med CP+B Copenhagen en skønhedsserie, Beer Beauty, der i øvrigt vandt både guld og sølv ved Eurobest – og nu stjæler parterne igen billedet med en noget usædvanlig combo: Øl-kaviar.

Anledningen er naturligvis fodbold-VM i Rusland, og ideen får lige nu betydelig opmærksomhed fra flere internationale branchemedier.

Øl-kaviaren er lavet med den klassiske Carlsberg pilsner, der for de fleste er en del af den danske kulturarv.

Præcis som kaviar har været en eksklusiv spise i Rusland siden 1600-tallet, så kombinationen er oplagt som VM-stunt.

Molekylær gastronomi

- Mange forbinder kaviar med Rusland og ved, at kaviarrogn kommer fra en stør, men det har de seneste år været en trend inden for molekylær gastronomi at lave kunstig kaviar med anden smag og af vegetabilske råvarer, siger kokken Umut Ra Sakarya, der har været med til at udvikle øl-kaviaren sammen med Carlsbergs bryggere, og tilføjer:

- Så vi syntes, det kunne være sjovt at servere en øl-kaviar for at give fodboldfans en smag af VM.

Carlsberg er ikke VM-sponsor, men bryggeriet har været sponsor for det danske herre-fodboldslandshold siden 1978, og derfor giver det god mening at skabe aktiviteter og begivenheder omkring slutrunden, siger Wouter de Groot, der har ansvaret for brand og kategori PR i Carlsberg Group.

Husk også at spise...

- Vores egne tal viser, at danskerne tager en ekstra pilsner under slutrunder som VM, men vi er ikke hovedsponsor, så VM handler først og fremmest om at skabe indhold og engagement for fansene, lyder det fra de Groot.

Og så vil Carlsberg gerne bruge kaviaren til at fortælle, at det er godt med lidt mad i maven ved den slags lejligheder:

- Carlsberg Caviar er en sjov og anderledes måde at engagere de danske fodboldfans. Samtidig så giver det os muligheden for at minde danskerne om, at det er en god ide at få lidt mad i maven inden festen går i gang, siger Christina Földes, der er Brand Manager hos Carlsberg.

Kampagnen har indtil videre skabt opmærksomhed i udenlandske branchemedier som Adweek, Inc.com, The Drum og svenske Resumé, og selv om vi ikke kan tilbyde en smagsprøve, så kan vi servere en film fra premiere-samplingen i Fælledparken inden VM-kampen mod Peru sidste uge.

Se med her.