Det danske reklamemarked er i ganske fin form og annoncevæksten i 2018 kommer til at ligge over det europæiske gennemsnit. Det viser den seneste prognose fra Mediabrands’ globale analyse-enhed, MAGNA, der monitorerer reklamemarkeder i hele verden.

Det danske annoncemarked står således til en ganske fornuftig vækst på 4,7 procent i 2018 – en højere vækst, end den vi har set de senere år.

- Danmark ligger bedre end den generelle europæiske vækstprognose på 4,1 procent. I Norden ligger vi også bedre end Norge, men Sverige ser bedre ud: Her står markedet til en vækst i annonce-spend på 7,5 procent, siger Managing Partner Peter Sevel, IUM, om prognosen.

Der er betydelige variationer, når man kigger bredt på det europæiske marked, men når det gælder mediekategorierne, tegner der sig et velkendt billede over hele linjen. 

Digitalt, digitalt og digitalt

De digitale medier og platforme tiltrækker sig tocifrede vækstrater – det er trenden i Danmark, i Norden og i hele Europa.

- Det digitale billede er ikke så forskelligt. I hele Europa er det især Mobile, Search, Social og Video, der driver lokomotivet frem, siger Peter Sevel.

Traditionelt TV er dog fortsat et meget vigtigt medie for de fleste annoncører, men seningen på flow tv er under fortsat pres: Kommercielt tv i Norden lander på et meget fladt år, lyder MAGNA’s prognose.

- Retfærdigvis må det siges, at seningen af dansk flow TV har været nogenlunde stabil dette forår, og det er værd at bemærke, at efterspørgslen er intakt blandt annoncørerne, omend investeringsniveauet er lidt under 2017-niveauet, siger Peter Sevel og tilføjer:

- Men TV’s evne til at levere TRP’er i målgrupper med aldersgrupper under 50 år er klart under pres. Og det flytter investeringer væk fra flow TV, siger Peter Sevel. 

Mindre VM-løft i Norden

IUM overvåger nøje TV’s udvikling i lighed med resten af annoncemarkedet, og overordnet er Peter Sevel alligevel fortrøstningsfuld - på grund af de nye digitale indgange til tv-seernes opmærksomhed.

- Streamet tv og andet video content, via især YouTube, er faktisk ved at udvikle sig til et ganske effektivt supplement til den dækning, som en kampagne kræver. Samtidig leverer de nye digitale tv-kampagner mere specifikke data og målrettethed end fra traditionelt TV, siger han.

Og så er der jo VM i fodbold – en gigantisk event, også for flow TV, i hele Europa. 

Og VM har da også udløst tårnhøje seertal til mange kampe på danske tv-kanaler, men det særlige for Norden er, at flow TV ikke helt får det samme kommercielle løft, som det er tilfældet i andre europæiske lande.

- MAGNA’s forventninger til VM i fodbold som kommerciel drivkraft er en tak lavere i Norden, fordi kommercielt tv og public service-tv uden reklamer deler kampene i Sverige, Norge og Danmark, siger Peter Sevel. 

Tallene i artiklen stammer fra MAGNA Advertising Forecast, og du kan nærstudere hovedtallene her.