Da Malthe Sigurdsson begyndte sin karriere i reklamebureauet AD'ONCE i 1994, var en af opgaverne at designe kampprogrammer for de stribede helte fra den lokale Superliga-klub OB.

Siden har digitaliseringen forandret branchen fuldstændigt, men Malthe Sigurdsson fik det grafiske designhåndværk ind på rygraden i 90’ernes Odense, og én ting har ikke forandret sig siden dengang de mange forandringer til trods.

– For mig handler godt design om at skabe produkter og tjenester, der gør hverdagen lettere for så mange mennesker som muligt, og det har det altid gjort, siger Malthe Sigurdsson.

Efter de første skridt på karrierevejen i Odense, tog Malthe Sigurdsson – næret af en stærk interesse i mulighederne på det det spirende internet – videre til København og til det i en dansk sammenhæng næsten sagnomspundne digitale bureau Neo Ideo.

Her blev han en del af den gruppe danske talenter – Jimmy Maymann og Morten Lund var nogle af de andre – der tidligt så det enorme kommercielle kommunikationspotentiale på nettet. Malthe Sigurdsson var chefdesigner i bureauet, der i år 2000 blev solgt til reklamegiganten Leo Burnett.

– Det var en spændende tid, hvor vi udforskede de mange nye digitale muligheder, men jeg var allerede dengang hooked på at være med til at designe digitale produkter med den praktiske anvendelighed i centrum, så da en sådan mulighed bød sig, slog jeg til, fortæller Malthe Sigurdsson.

Kreativ direktør i Skype

Muligheden var i London som designer for en næsten klar internettelefoni–tjeneste, hvilken de to stiftere – Janus Friis og Niklas Zennström – havde store forventninger til. Det var med andre ord Skype, der kaldte, og Malthe Sigurdsson var en del af det første team, der udover de to stiftere bestod af seks teknikere og ham selv.

Han blev kreativ direktør i virksomheden med ansvar for brand, UI og UX, og i takt med at Skype voksede, blev solgt for milliardbeløb og blev et begreb (i dag skyper man jo) voksede Malthe Sigurdssons afdeling til 50 medarbejdere.

Han forlod Skype i 2008 for at stifte musikstreaming–tjenesten Rdio. Her blev han fire år og i 2015 begyndte han som Head of Design hos betalingsplaformen Stripe, der har sat sig for at gøre betaling over internettet enklere end det er i dag, og den ”praktisk brugbare”-tilgang er stadig rettesnoren.

– Man skal aldrig designe for eller til sig selv, det går simpelthen ikke. Derfor skal du have åbne øjne og ører og lytte til brugerne derude. Det gælder især i forbindelse med et produkt som Stripe, der bruges af hundredetusinder af kunder fra USA til Egypten, siger Malthe Sigurdsson.

Derfor er kommunikation – som i så mange andre sammenhænge i livet – svaret, mener han.

–  Tal tidligt, tal ofte og tal med mange af dine brugere. Kun ved at opnå en dyb forståelse for, hvad det virkelig er, de prøver på at opnå, vil du kunne designe et brugbart produkt, siger Malthe Sigurdsson, der er af den overbevisning, at design af brugeroplevelser – der er på alles læber i disse år – stadig er undervurderet på direktørgangene verden over.

Godt digitalt design handler selvfølgelig også om flotte og velfungerende hjemmesider, billeder og gode tjenester på nettet, men alt det nytter intet, hvis ikke design–tankegangen er rykket ind i hjørnekontorerne.

– Design er også strategi. Det skal man tænke over, hvis man fx beslutter sig for at lukke for telefonsupporten mellem 20 og 06, da det også har betydning for den samlede kundeoplevelse, ligesom en dårlig designet net–tjeneste kan have det, slutter Malthe Sigurdsson.