I en ny rapport tager den danske MarTech AudienceProject atter en gang temperaturen på danskernes holdning til reklamer og deres brug af ad blocking, og ifølge denne er der grund til optimisme i den danske reklame- og mediebranche.

For på trods af at danskerne er blandt dem, der er mest negativt indstillet over for reklamer, i øvrigt både på websites og i online videoer, så følger brugen af ad blocking ikke med.

Dette kan blandt andet forklares med, at der er relativt få danskere, der rent faktisk er klar over, hvad en ad blocker er. Her viser rapporten, at blot halvdelen af alle danskere er bekendte med muligheden for at kunne blokere reklamer, hvor det til sammenligning er over 80 pct. i USA og Storbritannien

På tværs af den danske onlinebefolkning er det i dag 24 pct., der bruger en ad blocker, hvilket er et fald på fem procentpoint i forhold til 2016.

Unge og mænd ad blocker mest

Blandt disse 24 pct. viser det sig, at det primært er mænd og de yngre målgrupper, der blokerer reklamer. Faktisk er der dobbelt så mange danske mænd som kvinder, der i dag bruger en ad blocker.

Og ikke nok med at antallet af personer, der bruger en ad blocker, er faldet, så viser rapporten også, at antallet af sessioner, hvor reklamer bliver blokeret, er faldende.

Fra 2016 til 2018 er der et fald fra 14 pct. til ni pct. på computeren, mens blot tre pct. af alle sessioner på mobilen bliver blokeret.

Til sammenligning er det i de øvrige lande omkring 20 pct. af alle sessioner på computeren og tæt på 10 pct. af sessionerne på mobilen, hvor reklamer bliver blokeret.  

AudienceProjects rapport er baseret på mere end 14.000 individuelle spørgeskema-respondenter på tværs af syv lande; USA, Storbritannien, Tyskland, Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Dyk selv ned i analysen her