EU's nye persondataforordning (GDPR) er på stort set alles læber i øjeblikket, og ifølge flere opgørelser hænger mange danske virksomheder i bremsen og har endnu ikke fået styr på de nye krav, der træder i kraft den 25. Maj. 
 
Dermed risikerer virksomhederne ikke alene bøder på op til fire procent af omsætningen. De risikerer også at blive ramt på konkurrenceevnen i et marked, der bliver stadigt mere datadrevet. 
 
Og sidstnævnte er nok i virkeligheden den største udfordring for virksomhederne, lyder det fra Anders Borg, adm. direktør i data- og analysevirksomheden Bisnode
 
- Datatilsynet har tidligere været ude og berolige erhvervslivet med, at man ikke vil kaste om sig med bøder til højre og venstre, men at man vil anlægge en mere pragmatisk tilgang til GDPR.  
 
- Og de meldinger har nok fået en del virksomheder til at slå lidt op i banen og se tiden an. Men med den tilgang til GDPR risikerer virksomhederne at miste et vigtigt markedsføringsmæssigt momentum i forhold til konkurrenterne, siger han. 
 
Baner vej for datadreven marketing 
 
Det er blandt andet GDPR’s krav til datastruktur og datahåndtering, der giver de største udfordringer for virksomhederne, herunder kravet om, at forbrugerne har ret til at få adgang til alle de data, som virksomhederne har lagret på dem. 
 
Men det er netop også her, at de største konkurrencefordele ligger for virksomhederne, fortæller Anders Borg. 
 
- Virksomheder har typisk kundedata lagret på tværs af mange forskellige systemer og databaser; e-mailsystemer, servicesystemer, kundesystemer, økonomisystemer med mere.  
 
- Men det er de færreste virksomheder, der på nuværende tidspunkt har det rette setup til at kunne udtrække data på den samme kunde på tværs af alle systemer, og dermed får de svært ved at leve op til GDPR.  
 
- Men de får heller ikke det fulde udbytte af en datadrevet marketingindsats, når de ikke kan udnytte data på tværs af deres systemer, siger Anders Borg. 
 
Saneret datastruktur 
 
Bisnode er en af de mange virksomheder, der er i markedet med en løsning.
 
Produktet hedder Bisnode Consumer Intelligence, hvor man kan identificere og mærke hver enkelt kunde på tværs af virksomhedens forskellige systemer med ét fælles id og derefter holde alle systemer opdateret med relevante identifikationsdata. 
 
Hermed leves der ikke alene op til GDPR’s krav om datahåndtering og datastruktur. Virksomheder kan også få et langt bedre indblik i sine kunder, og hvordan de hver især agerer på tværs af alle kontaktpunkter.  
 
- De virksomheder, der er i stand til at leve op til kravet om datastruktur, får et 360-graders syn på sine kunder i alle touch points. Det betyder, at den viden, man har om kunden i eksempelvis kundeservice, pludselig kan bruges i marketing og omvendt, siger Anders Borg. 
 
Ikke et problem – en mulighed 
 
Det gør virksomhederne i stand til at skabe en mere meningsfuld dialog med kunderne, hvilket gør det lettere for dem at afsætte deres produkter. 
 
- Fremtidens vindere i et marked, hvor kunderne bliver stadigt mere selvhjulpne, og det bliver stadigt sværere at trænge igennem støjmuren af markedsføringsbudskaber, skal findes blandt de virksomheder, der formår at indgå i den rigtige dialog med forbrugerne på det rigtige tidspunkt, siger Anders Borg. 
 
Han mener, at erhvervslivet generelt bør interessere sig mere for mulighederne i GDPR frem for at fokusere på udfordringerne.  
 
- Der er slet ingen tvivl om, at GDPR er enormt ressourcekrævende for danske virksomheder. I vores egen organisation har vi brugt mere end 50.000 timer på at blive klar.  
 
- Hvis de danske virksomheder bliver bedre til at omfavne mulighederne i GDPR, så sikrer de sig selv en uovertruffen platform til at styrke deres markedsføringsindsats, slutter han. 
 
Har du lyst til mere viden, så har Dansk Erhverv, Geomatic og Dansk Markedsføring et arrangement, hvor du kan få perspektiveret GDPR-regelsættet og nyde en gin & tonic samtidig.