45 år efter åbningen af den første Søstrene Grene-butik på 1. sal i gågaden i Aarhus, står virksomheden midt i en stor international ekspansion, og en ny film – skabt af M2Film - er et af de værktøjer, der spiller en nøglerolle i strategien.

Med over 190 butikker fordelt på 15 forskellige markeder er Søstrene Grene allerede i dag en betydelig international aktør, og tanken er, at den nye identitetsfilm skal sætte rammen for det sanselige og æstetiske oplevelsesunivers, forbrugerne træder ind i, når de går på opdagelse i en butik, og - især på nye markeder - styrke positioneringen.

I filmen, som får en international lancering, hører man en kvinde recitere et digt om livet, årstiderne og de små lyspunkter i hverdagen - alt sammen understøttet af en poetisk og drømmende billedside.

Med andre ord en tur ind i den verden, som Anna og Clara - de to søstre på virksomhedens logo - står for, og for Mads Jensen, CCO for Søstrene Grene, har det været essentielt med en identitetstro tilgang til filmens udtryk og storytelling:

- Generelt stræber vi i Søstrene Grene efter at levere hjertelige oplevelser, som udspiller sig i et univers, hvor man opfordres til at slippe fantasien løs og gå på opdagelse, siger han.

Modig identitetsfilm

Mads Jensen peger på, at den naturlige tilgang til filmen derfor var at skabe en kernefortælling, der kunne bringe identiteten til live og samtidig fungere som forståelsesramme for det univers, man møder i butikkerne.

- Vi er et koncept, der i sin tidlige oprindelse fandt inspiration i balletten, teateret og den klassiske musik, hvilket derfor også har været centrale virkemidler i filmen. Alt i alt føler vi, at der er skabt et æstetisk flot og kreativt filmprodukt, som skiller sig ud fra mængden, siger han og tilføjer:

- Vi håber, filmen vil være en feel good-oplevelse, som også får modtagerne til at reflektere over de lag, der er i fortællingen.

Filmen er udviklet og produceret af M2Film med Stinus Morell Vithner som instruktør, og han kalder det en spændende udfordring at arbejde på en utraditionel og modig identitetsfilm som denne:

- I filmen ville vi gerne mime butiksoplevelsen, som jo er en fin, iscenesat, uafbrudt “one-way street”. I stedet for at klippe har vi derfor valgt at skabe finurlige, overraskende overgange fra scene til scene og årstid til årstid. Det poetiske, teatralske og eventyrlige, som Søstrene Grene står for, har vi prøvet at gengive i de små levende tableauer og hyggelige hverdagssituationer, filmen portrætterer, siger Stinus Morell Vithner.

Og værsgo – forpremiere på Søstrene Grenes nye film – lige her. Credits under filmen.

Credits

Client: Søstrene Grene
Director: Stinus Morell Vithner
Script/Poem: Joy Fyrst Williams & Stinus Morell Vithner
Producer: Jonas Bjarnøe
Executive Producer: Ronni Madsen
DOP: Kenneth Svanborg
Art Director: Mette Lyhne
Production Managers: Søren Bech & Sarah Lanng
Post Producers: Søren Bech & Jacob Frandsen
Editing: Stinus Morell Vithner
Compositing: Filip Stanfeld, Kasper Jørgensen
Composer: Karsten Kjems
Sound Design: Nicolas Vetterli
Production Company: M2Film