Det var en markant nyskabelse på det danske reklame-landkort, da Fleggaard sidste år gik i luften med en underholdningsserie, ”Lige Over Grænsen”, med skuespiller og komiker Casper Christensen i hovedrollen.

Siden har content-serien, der er skabt sammen med reklamebureauet Uncle Grey, gået sin sejrsgang gennem den danske awardsæson, og nu kan parterne bag serien godt gøre plads på hylderne til endnu et trofæ.

Branche-eksperterne hos WARC har nemlig offentliggjort årets vindere i kategorien Effective Social Strategy, og her er serien, der vinder sølv, en af kun 14 vindere fra hele verden.

- Vi er glade for at se, at man også uden for landets grænser sætter pris på vores kampagne for Fleggaard. Vores strategiske udgangspunkt omkring etableringen af et underholdningsunivers har vidst sig at være effektiv til at skabe opmærksomhed omkring vores forretning og har også skabt en yderst positivt udvikling på en række afgørende KPI`er, siger Nikolai Fink, der er marketingchef hos Fleggaard.

Top of mind og flere ordrer

Blandt de resultater, WARC-juryen har bemærket, kan nævnes:

- at serien har øget Top-of-mind awareness med 33 procent blandt folk, der ikke allerede handlede ved grænsen

- at opfattelsen af, at det kan betale sig at handle i en tysk grænsehandelsbutik, steg med 14 procent

- at 1,7 mio. unikke danskere i gennemsnit så 5,5 minutter af episoderne (hvilket gør at tre episoder ville figurere i top 10 over de mest sete TV-programmer i det første halvår af 2017 - kun overgået af Badehotellet og VM i herrehåndbold)

- at online-ordrerne steg med 16 procent.

Og effektprisen vækker ikke kun begejstring hos Fleggaard – også hos bureauet er der stolthed at spore:

- Det er en virkelig stor ære at vinde sølv for “Lige Over Grænsen” ved WARC Awards, for det kræver noget snilde at få folk uden for landets grænser til at forstå både grænsehandel og den sorte danske humor – her personliggjort ved Casper Christensen, siger Patrick Poulsen, der er Associate Strategy Director hos Uncle Grey.

Masser af priser

- Kampagnens resultater, som altså her bliver honoreret af juryen, er et udtryk for et meget tæt partnerskab mellem en modig kunde og os, hvor Uncle Grey har stået for mediestrategi og indkøb samt kreativ udvikling. Det har gjort os i stand til dagligt at optimere på hvert enkelt parameter ved hver enkelt episode, tilføjer Patrick Poulsen.

Og han kan sammen med kollegerne på Uncle Grey bestemt heller ikke være utilfreds med den foreløbige prishøst for Fleggaard-serien:

”Lige Over Grænsen” har tidligere vundet en Advertising Effectiveness Award, Pionérprisen ved Copenhagen TV festival (som eneste kommercielle aktør), guld, sølv og bronze ved Danish Digital Award – senest sølv ved Creative Circle Award i slutningen af maj.

Og altså nu også en WARC Effective Social Strategy Award.

Dertil kan nævnes en nominering til GuldTuben - og at serien i august sidste år fik Google til at lyn-oprette en ”Special Award” til serien, da fem af episoderne lå på Top 10 i deres YouTube Ads Leaderboard Q2 2017.

Og så må de i øvrigt WARC-glæde sig dobbelt hos Uncle Grey netop nu, for prisen i Effective Social Strategy-kategorien er faktisk den anden WARC-pris til bureauet inden for mindre end to uger: I slutningen af maj vandt Uncle sølv – plus en specialpris - for Trump-bussen for SF i kategorien Effective Innovation.

Se alle vinderne i Effective Social Strategy her.