Lyd har ikke ligefrem stået øverst på søge- og annoncegiganten Googles prioriteringsliste tidligere, hvor man ved hjælp af søgebjælken har kunnet søge på tekst, billede, video, bøger og sågar flybilletter, men altså ikke på lyd. 
 
Men nu sker det noget. Co-founder af podcastbloggen Pacific Content, Steve Pratt, har for nylig interviewet Googles Podcast Manager om, hvad den amerikanske gigant pønser på i forhold til at gøre det lettere at finde og høre podcasts. 
 
- Her og nu er Google virkelig gode til at give dig tekst og video relateret til dine søgeforespørgsler.
- Med alt det fantastiske arbejde, podcastere publicerer hver dag, er der ingen god grund til, at lyd ikke skal være en "first-class citizen" på samme måde, siger Zack Reneau-Wedeen i et interview, som indgår i en serie på fem artikler om Googles podcastambitioner. 
 
Podcast-bureau: Endelig 
 
Og hvis man spørger et af de danske podcastbureauer, Kontekst & Lyd, så er Googles skyhøje ambitioner længe ventede. 
 
- Vi har gennem halvandet år set podcastmarkedet modne sig i Danmark, men det er stadig et nichemedie, og det skyldes mest af alt den måde, podcasts distribueres på, siger Simon Brix, partner og podcastproducent i Kontekst & Lyd

- Det er fantastisk at gå på YouTube og få pushet inspirerende videoer, hvilket jo gør, at man som bruger opdager meget mere af det gode indhold, som findes på YouTube.  
 
- Podcastmarkedet hungrer efter noget lignende, som har brugervenligheden i højsædet – og det ser nu ud til, at Google også bliver vores ven på det område, siger han. 
 
Når podcasts fremover skal findes, bliver det således meget lettere. Det bliver et farvel til lukkede økosystemer i podcast apps som Podcast Addict, Pocket Casts etc., hvor det er lidt for kringlet at finde frem til de gyldne podcasts, man ved findes derude. 
 
- Hvis Google kommer i mål med projektet, jamen så synes det nærmest uambitiøst "kun" at ville fordoble podcastforbruget, siger Simon Brix. 
 
Google hjælper allerede, men... 
 
Selv om det er lidt usikkert, hvordan Google præcist vil "revolutionere" podcastuniverset, så er Google allerede i luften med tiltag, der gør det relativt enkelt at finde nye podcasts og lytte til dem.  
 
Det skal dog nævnes, at det kun er folk med rimeligt nye Android telefoner, som allerede nu kan få glæde af Googles indtog på podcastmarkedet, oplyser Simon Brix. 
 
Søger du fx "podcast om …", kan Google allerede nu hjælpe dig til at finde noget interessant indhold, som kan lyttes til direkte fra søgeresultatet. 
 
Klikker du dig ind på en podcast via et søgeresultat, kan du se en beskrivelse af podcasten, en fuld episodeliste, og du kan abonnere. 
 
Du kan også finde lister over Top Podcasts, Trending Podcast og podcasts inden for en række af kategorier, f.eks. samfund eller humor. Listerne er i en vis udstrækning allerede baseret på dine subscriptions og det, du lytter til, men denne funktion er ikke fuldt udviklet endnu. 
 
- Når den er, så bliver det meget sjovere og meget nemmere at være inkarneret podcastlytter, og det gør det markant nemmere at være udgiver af en podcast, som man gerne vil målrette mennesker, der kunne have interesse i at høre podcasten, slutter Simon Brix.