Andelsvirksomheden Coop, der bl.a. driver kæderne Irma, Superbrugsen og Fakta, har ifølge de danske forbrugere det mest bæredygtige brand herhjemme.

Det viser 2018-udgaven af Sustainable Brand Index, hvor Coop har overhalet sidste års vinder Urtekram.

46 procent af danskerne synes, at Coop gør en god indsats inden for miljø- og klimaspørgsmål. 43 procent mener, at kæden gør det godt inden for sociale spørgsmål som mangfoldighed og arbejdsvilkår.

– Coop har længe arbejdet aktivt med flere af de vigtigste bæredygtighedsspørgsmål. Både på koncernniveau og i deres kæder. Det har virkelig givet resultater, lyder det fra Erik Elvingsson Hedén, grundlægger af Sustainable Brand Index, i en pressemeddelelse.

De bæredygtighedsspørgsmål, der er vigtigst for de danske forbrugere, er økologi, madspild og sunde produkter.

Det er spørgsmål, som Coop har arbejdet aktivt med i 2017. Et eksempel er sidste års kampagne for at ændre den danske kemikalielovgivning udtænkt af Robert/Boisen & Like-minded.  Hidtil har 21.000 danske forbrugere skrevet under på appellen. 

Den virksomhed, der har styrket sit bæredygtighedsomdømme mest siden sidste år, er det tidligere DONG Energy, Ørsted, der er steget med 15 procentpoint. Den virksomhed, der har tabt mest, er H&M.

Årsagen er ifølge undersøgelsens bagmænd den negative opmærksomhed, der kom efter et TV 2-program om tøjgigantens afbrænding af tøj.

Her er Top 10 – Sustainable Brand Index 2018

  1. Coop
  2. Urtekram
  3. Friland
  4. Thise
  5. REMA 1000
  6. LEGO
  7. SuperBrugsen
  8. Irma
  9. Tesla
  10. Kvickly

Du kan selv dykke yderligere ned i listen her