Tech- og innovations-konferencen NextM er virkelig en broget event. Folk med sjove biler konkurrerer om opmærksomheden med nye VR-muligheder, mens en kok sælger vegan-mad, hvori indgår karry-pølser.

Men uanset tilstedeværelsen af de mere tunnelsynede speakere, så er ”muligheder” nok det ord eller tema, der karakteriserer konferencen bedst. Hvis man slår sanserne ud, er optimering det, man kan få med hjem.

Hvis man da lader nej-hatten blive i garderoben sammen med vinterfrakken. For nok er det kompliceret at tænke længere end den nøgne brug af tech, men ikke mere kompliceret, end at det lader sig gøre – og til at betale for.

Og det ser ud til, at flertallet af de 1.300 mennesker, der har mast sig ind i TAP1, den tidligere spritfabrik bag Kløvermarken på Amager, har tænkt sig at gøre. Slå ørene ud og lade fordommene hænge i garderoben.

Teknikken er altså ikke mennesker

Jonas Hemmingsen bød stilfærdigt velkommen, som GroupM’s nordiske CEO plejer at gøre, og fik en passant nævnt, at netværket har skabt et nyt selskab, Accountbase, der er dedikeret B2B-virksomheder.

Men første ”rigtige” speaker var Cyborg-antropologen Amber Case, der indledte med at lægge en dæmper på de mest tech-begejstrede. Hun agiterede for calm technology.

– Teknikken bør være diskret og ikke opføre sig som mennesker – eller børn. Når mobilen græder, tager vi den op og trøster. Når den er sulten, lader vi den op. Det er os mennesker, der er ”på hold”.

– Køleskabet er så intelligent, at det fortæller os, hvornår bananen er dårlig. Men det gør bananen jo faktisk selv. Vi er blevet systemadministratorer i vort eget hjem. De knappe ressourcer er vores egen tid og opmærksomhed.

– Men trafiklys og toiletskiltet i fly har ikke ændret sig. Jeg savner teknologi, der holder år efter år. I modsætning til min mobil, der vender sig i mod mig, hvis jeg ikke opdaterer den.

Evolutionary AI har et kolossalt potentiale

Enhver tech- og kreativ festival har sin Amber Case, og selv i SXSW tidligere i år havde sin dosis af ”lad-os-mane-til-besindighed.” Og rigtigt er det, at hvis vi ikke overvejer meget nøje, hvilken tech vi bør forfølge og udvikle, ender mennesker som et sølle appendiks til en teknologi, der i flere betydninger bliver selvkørende.

Jonathan Epstein fra Sentient Technologies var en rolig og velovervejet speaker, der mente, at evolutionary AI har et gigantisk potentiale. Bag de fine ord gemmer sig udviklingen af kunstig intelligens, der udvikler kunstig intelligens.

Evolution er valgt, fordi udviklingslæren er forbilledet. Survival of the Fittest, og det gælder også idéer og den innovation, der ligger i slipstrømmen. Hvis vi skærer ind til benet handler det om, at evolutionary AI vil forbedre den personaliserede kommunikation billigere og bedre, end selv de dygtigste PhD’ere magter.

Full Funnel Optimization

Interesserede kan finde ganske overbevisende cases på Sentient Ascend, der er værktøjet, Jonathan Epstein anbefaler. Han er jo en sælger, blot med en venligt ansigt. Men hvis man er nysgerrig og går ind på hans site, så er Sentient-værktøjet i stand til ”Full Funnel Optimization”, altså optimere alle kontaktpunkter i forbrugerrejsen.

Og så sluttede Epstein med et citat af Kevin Kelly … det er ham der stiftede Wired Magazine. Han har sagt noget i retning af.

– Hvis mennesker forsøger at bekæmpe robotter, vil menneskene tabe. Vi skal arbejde sammen med robotter, det er en vinderformel.

Hvis vi overfører det til Epsteins verden, er det for dumt at kæmpe mod kunstig intelligens. AI vil være hurtigere og billigere at bruge, end selv de dygtigste mennesker. Men mon ikke, det er en god idé, at have et helt menneske på broen, når skuden sejler ind i fremtiden?